Re: Polemica amb la UOC sobre el programari lliure

El dilluns, 16 de maig de 2016, a les 12:38:26 CEST, Ernest Adrogué va
escriure:
> 2016-05-15, 21:24 (+0200); Xavi Drudis Ferran escriu:
>
> El plantejament que fan els autors és: 1) hi ha un problema de falta de
> "transparència i democràcia", i 2) nosaltres ens dedicarem a investigar com
> solucionar aquest problema.  Per tant, és important aportar alguna dada que
> indiqui que efectivament falta "transparència i democràcia".  Aquest estudi,
> que realment és un apartat dins de la seva proposta d'investigació, fa la
> funció d'aportar aquestes dades, tot i que els mateixos autors diuen (a
> l'estudi) que les dades no permeten extreure conclusions sòlides.  Fins
> [...]

Tot això que dius, Ernest, és molt encertat; però al meu entendre hi ha un
problema previ: El punt 1) del plantejament, on s'afirma que hi ha falta de
transparència i democràcia i es titlla de «problema». Atès que aquests dos
punts mai no han estat objectius del programari lliure, el «problema» només
existeix en el cap dels autors i/o del periodista (deixem aquesta via oberta
ja que un dels autors s'autoinculpa de no haver deixat les coses prou clares
amb el periodista).

No entendre això (o plantejar-ho d'aquesta manera) només pot ser, al meu
parer, producte de 3 coses, que poden ser o no disjuntes:

a) No tenir ni idea de programari lliure.
b) Voluntat expressa de confondre algú (el públic? l'examinador que dóna la
subvenció?) amb finalitats que se m'escapen.
c) Voluntat de crear rebombori i cercar notorietat.

En qualsevol cas, penso que quan un professor universitari fa un comunicat
públic de qualsevol tipus, utilitza el prestigi que li dóna la seva posició
per tal de recolzar i enfortir el seu missatge. És membre d'una institució
(pagada amb diner públic en aquest cas) que se suposa té la darrera paraula en
qüestions científiques. Per tant, les seves declaracions seran dogma per molta
gent.

Alhora, en tant que científic, la seva tasca pública està sotmesa a l'escrutini
dels seus col·legues, que tenen l'obligació de verificar o refutar les seves
conclusions. Si la seva tasca conté errors de debutant, el seu prestigi pot
sortir-ne molt malparat. Per aquest motiu, el científic ha de tenir molta cura
amb allò que diu, i com ho diu.

Per totes aquestes consideracions i les que s'han anat apuntant en altres
missatges d'aquesta llista, considero que l'estudi està d'entrada mal
plantejat, o bé aquest plantejament no ha arribat bé al públic. En el primer
cas no hi ha res a fer: els autors no en saben més i ja està. Si de mi
depengués jo no dedicaria diner públic a aprofundir en aquest tema, ja que mai
no ha estat un objectiu del programari lliure. En el segon cas (problema de
comunicació) si jo fos l'autor prendria immediatament les accions oportunes
per rectificar, atès que estaria en joc el meu prestigi professional i el de la
meva universitat.

Orestes.

--
Cordialment,