Re: Debian Referansı

* Ahmet Soyata [2004-09-12 16:48:45+0300]
> Ya bu kısmlarıyla uğraşmak istemiyorum DocBook tu tex ti falan. :( Sxw
> olarak yazıyorum ve contents bölümünü atlıyorum.Onbun dışında bazı
> linkleri de atlıyorum.Contents i İçindekiler olarak html olan sürümüne
> ekleyebilecek ve en azından html ye çevirecek birisi olsa yeter
> aslında.Bir de debian-reference-tr paketini yapacak olan birisi.

Ahmet; bu isi kurallara uygun sekilde yurutmenin, yani ceviriyi Docbook
uzerinden yurutmenin onemli faydalari var:

* Dilersen (yasini da goz onune alarak vurguluyorum) bu faaliyeti ayni
  zamanda verimli bir ogrenme sureci olarak degerlendir.  Ben bu listede
  yurutulen calismalari katilimcilar acisindan hep bu sekilde gorme
  egiliminde oldum. [1]

  Su zamana kadar acikca ifade etmedim, simdi yeri geldi soyleyeyim.
  Debian yerellestirme calismalari suresince _ben dahil_ surec icinde
  cok sey ogrendik.  Baslangicta yapilan hatalarin zamanla azaldigini,
  katilimcilarin birbirlerinden birseyler ogrendigini memnuniyetle
  gozledim.  Bu isin ideal noktasi, cevirilen her belgede -cevirmenin
  kim olduguna bagli olmaksizin- benzer sablonlarin kullanilmasi ve bir
  tur ortak cevirmen aklinin olusturulabilmesidir.  Zamanla bu noktaya
  da ulasacagimizi umuyorum.

  Cevirileri Subversion'a almamizin, seffaf sekilde yurutulen "gozden
  gecirme" sureclerini ve sozde etiket sistemini -elimizden geldigince-
  uygulamamizin bir nedeni de bu "atelye" ortamini kurmakti.  Mesela
  yazdigin su iletiden hareketle orneklendireyim;  ayni tarzda yapacagin
  bir ceviriye iliskin gozden gecirme surecinde "cumle sonundaki
  noktalardan sonra bir bosluk kullanmak" kuralini ogrenecektin :-)

* Belirli ozgur yazilim/hacker calisma disiplinleri goz onune
  alindiginda nedense bunlari sadece kod yazma faaliyetleri ile
  sinirlamak gibi bir yanlisa dusuyoruz.  Her isin bir _dogru_ yapilis
  tarzi vardir ve bu tarz emin ol ki uzun yillar sonucunda zor yoldan
  ogrenilmistir.  Mesele kod yazmak oldugunda bu disiplinler madem ki
  toplam hata sayisini dusurmek, katilimi arttirmak, bakimi
  kolaylastirmak gibi hususlari hedefliyor; bu hedefler ayniyle ceviri
  faaliyeti icin de gecerli degerli mi?

Ozel nedenlere gelince...

* Bu belgenin cevirisi bittiginde zaten Docbook'a cevirilecek ve
  guncellemeleri ve ceviri bakimini o bicem uzerinden yuruteceksin.
  Dolayisiyla simdiden Docbook uzerinden gitmende fayda var.

* Belgeyi tekrar inceledim.  Korkarim senin SXW olarak hazirlayacagin
  ceviriyi Docbook'a cevirmemiz _cok zor_ olacak.  Farkli bicemde
  yazilmasi gereken anahtar sozcukler, baglar, tablolar vesaire bir
  yigin efor gerektirecek.

Ozetle, ben bu calismayi Docbook uzerinden yapman gerektigini
dusunuyorum.  Bunun icin Docbook bilmen de sart degil.  Ote yandan
ceviriyi Subversion'a alman konusunda israrli olmayacagim.

[1] Zaman zaman yaptigim sohbetlerde bazi genc arkadaslarin ceviri
    calismalarina burun kivirarak daha nitelikli (!) isler pesinde
    oldugunu ve fakat bu nitelikli islere bir turlu baslanilamadigini da
    gozledim :-) Halbuki boyle dusunen arkadaslar "kapimizin onunu
    supurmek" olarak degerlendirdigim bu faaliyetlere benim baktigim
    zaviyeden yaklassalardi hem Turkcelerini ve Turkce Bilisim
    dagarciklarini gelistirecekler, hem de gelecekte dusledikleri
    projelerde yararlanacaklari bir dizi aliskanliga da simdiden
    ogrenmis olacaklardi.