man sayfaları

Selam,

Son günlerde man sayfalarının çevirileri gazladı gidiyor...
Başım dertte.
man sayfasını Türkçe görüntülemede bazı sorunlar var. Geçen sene bu sorun yoktu.
bu zaman zarfında, groff'a verilmek istenen, ama zaten var olan destek
yüzünden birşeyler birbirine girmiş. Sorunu epeyce didikledim.

Elimde RH 9 ve Knoppix 3.2 var. Knoppix'deki man uygulamasının sürümü 2.4.1,
RH9 üzerindekinin 1.5k, son sürüm hangisi diye dolaşmaya çıktım.
1.5m2 - Eylül 2003 tarihli. İndirdim ama daha bakmadım.
Knoppix üzerinde gelen çok iyi bir sürüm, seçenek listesi
oldukça uzun. Oynamak zevkliydi.

Şimdi... Knoppix ile gelen man sürümü neden yüksek, başka birilerimi
geliştiriyor, öyleyse kaç tane man geliştiricisi var?

Sayfalar RH9 üzerinde UTF-8 kipte hiç sorunsuz görüntüleniyor, ama ISO-8859-9
kipinde sorun var. Asciiden başkasını tanımıyor. Ben de ISO kipi
ascii'ye uydurdum. Türkçe karakterler ing. eşdeğerlerine dönüştürülünce
sorun kalmıyor (font ile yapılıyor, man sayfasında değişiklik yapılmıyor.).

Knoppix ise bir alem.
Öncelikle UTF-8 için libc yereli yoktu. Neyse, RH'dan tr_TR.utf8 dizinini kopyaladım
ve UTF-8 desteği geldi. tr_TR yereliyle yani ISO kipte de sorun vardı. Ama onun
çözümü epey bir uğraştırdı. i18n dosyasındaki CHARSET="iso8859-9" idi. Onu
CHARSET="ISO-8859-9" yapınca knoppix şenlendi. Tabii Türkçe konsol fontu ve klavyeside
nasibini aldı. Herşey 4*4 lük olunca denemeler başladı.
Konsolda, LANG=tr_TR.UTF-8 için man -E ascii8 seçeneğini istiyor. Bu seçenek RH man
uygulamasında yok... Bu seçeneği vermeyince sorun Türkçe karakterlerde çıkmıyor,
- ` ' karakterlerinde çıkıyor. Onların yerine ? işaretleri çıkıyor. Ama KDE konsolunda
hiçbir sorun yok. Yani `man komut' çalışıyor, bir takım taklalar atmak gerekmiyor.
Her iki konsolda da LANG=tr_TR olunca, man uygulamasını LANG=tr_TR.UTF-8 ile öncelemek gerekiyor.
Yoksa knoppix'de RH gibi saçmalıyor. Ancak Knoppix farklı olarak yine - ` '  karakterlerinde
sorun çıkarıyor. Sonuç olarak, - ` '  karakterleriyle ilgili sorun çözülürse her iki
konsolda aynı alias'la çalışabilecek.

Bu durum Debian'da da böyleyse (aslında kararlı sürümle hiç çalışmayacağını düşünüyorun,
ayrı konu...) bu karakterlerle ilgili sorunu bir şekilde çözmelisiniz.
Tabii kusursuz UTF-8 desteği de gerekli. Çünkü ISO kipte bile man sayfası UTF-8 kipinde
görüntülenecek ( alias man='LANG=tr_TR.UTF-8 man' ).

Aslında bu haliyle (dil desteği sağlandıktan sonra) Knoppix daha tutarlı, tek çözüm ile
her iki kipte de sayfayı Türkçe karakterlerle gösteriyor. RH9 ISO kipte bunu yapamıyor.
RH kullanıcısı UTF-8'e alıştı, o bakımdan sorun çıkmaz, Belki yeni man sürümü RH'ın sorununu
çözecek daha bakmadım.

Her iki dağıtımda da ortam değişkenleri kullanılmıyor (LESSCHARSET değişkeni kullanılmıyor,
kullanmadım çünkü herşey daha bir çorba oluyor, sistemi kendi haline bırakmak en iyisi).

İlgilenmek isteyen olursa, örnek man sayfalarını ve groff yamasını gönderirim.

Esen kalın,
Nilgün