Re: Type en status vertalingen

Dag Benedict,

Benedict Verheyen schreef op do 01-06-2017 om 23:17 [+0200]:

> [...]

Translation is underway kan alles betekenen wat zich bevindt tussen "er
is nog helemaal niets vertaald" en "de vertaling is volledig en is
opgenomen in de broncode."

Ikzelf was bezig met de vertaling van dat shadow-bestand (nog 23 fuzzy
en 7 untranslated te gaan). Ik stel voor dat ik verder doe met de
vertaling en dat jij ze daarna naleest.

Zoals je kunt opmaken uit het statusveld is de vertaling daarvan
ingediend met bugrapport #801386.
Het is nu de verantwoordelijkheid van de pakketonderhouder om die
vertaling ook effectief op te nemen in de broncode, wat nog niet gebeurd
is, aangezien de bug nog niet gesloten werd.

En op dat scherm zie je dan op de vijfde regel bovenaan:

"Please login... Only with a login, you can use all features! Go to
login"

Dit lijkt me duidelijk.

Niet uitgeschakeld dus, maa je kan ze enkel gebruiken als je ingelogd
bent.

>  dus via de e-mail interface.

Maar zoals reeds enkele keren uitgelegd, verkiezen wij de
e-mailinterface om niet op verschillende plaatsen vertalingen te moeten
nalezen. Daarenboven heb je via de webinterface als ik me niet vergis 3
reviews nodig vooraleer een vertaling als goedgekeurd beschouwd en
toegepast wordt en dat zal erg moeilijk zijn, vermoed ik.

Je vervangt "new" uiteraard door de naam van het pakket.
Voorts volg je de instructies die op
https://www.debian.org/international/dutch/index.nl.html vindt.
Wat is daar voor jou niet duidelijk in?

> Even een aanvulling op het gedeelte van de pakketbeschrijvingen.
> Ik heb hetzelfde geprobeerd met het pakket audacious.
> Op de webinterface is de vertaling leeg op een aantal <trans> tags na.
> Als ik dan het bestand opvraag, en het new.ddtp bestand open, is dit
> niet hetzelfde, want van zowel audacious als sysvinit-utils lijkt de
> vertaling wel compleet te zijn.
> Is dit omdat de vertaling als pending is aangegeven en er dus al iemand
> de vertaling heeft gemaakt ondertussen?
> Maar dus zonder op de lijst te passeren?

Neen, het verschil is meestal te verklaren door het feit dat het
verschillende versies van het pakket betreft. Het is dan mogelijk dat
bij een recentere versie van het pakket de originele (Engelstalige)
pakketbeschrijving een aanpassing onderging, waardoor de verouderde
vertaling kan vervallen. Het is wel mogelijk dat de database van
vertaalde pakketbeschrijvingen nog oudere versies (sinds lenny) van de
beschrijving bevat. Soms zijn aanpassingen aan pakketbeschrijvingen
eerder triviaal waardoor een oudere Nederlandse vertaling gehandhaafd
kan worden of ook slechts beperkte wijzigingen nodig heeft.
Je kan ook reeds vertaalde pakketbeschrijvingen willen aanpassen omdat
er bijvoorbeeld een tikfout ingeslopen is. Dus als je een reeds
vertaalde (of gedeeltelijk vertaalde) pakketbeschrijving bewerkt en
terug instuurt via pdesc@ddtp2.debian.net, zal de terug ingestuurde
vertaling voortaan gebruikt worden in sid (en later in testing - stable
in zoverre het pakket doorschuift).

> Thanks

Frans Spiesschaert