Re: [DICO revisited] Vertaling release (was: CVS webwml/dutch/security)

On Monday 24 January 2005 18:17, Peter Vandenabeele wrote:

> Dan is het toch wel mooier om te zeggen: "Wij zijn van mening dat deze
> [release] zichzelf voldoende heeft bewezen ...".

Goed voorstel. Aangepast.

> Het woord "versie" lijkt me in veel gevallen trouwens ook een correcte
vertaling.

> "Sarge is de nieuwste stabiele versie van Debian."

Niet helemaal mee eens omdat 'release' de betekenis heeft van een
'officieel uitgebrachte versie'. Het aspect 'officieel uitgebracht'
verlies je dus in die vertaling. Ik blijf daarom de voorkeur geven aan
het onvertaald laten van release.

> In Van Dale hebben ze "uitbrengen" als enige vertaling bij release (ww)

Dat zal in de Nederlandse VanDale geweest zijn (en niet bijvoorbeeld de
E->N VanDale). Dan betreft het dus niet een vertaling, maar een
verklaring/synoniem.

Dat gezegd zijnde, vindt ik het wel een zeer bruikbaar Nederlands woord in
deze context. Zeker gezien mijn  opmerking hiervoor, die ik zonder dit
niet had kunnen maken :-P

Cheers,
Frans