Re: [DICO] log

On Sun, 28 Sep 2003 17:08:32 +0200
zweije@xs4all.nl (Vincent Zweije) wrote:

> een ding||  waarmee de snelheid op een schip gemeten wordt.

Vind ik niet. Het is toch geen boek? De relatie met logboek is puur met
log, wat impliceert dat je iets systematisch bijhoudt, en niet met boek.
Natuurlijk is de etymologie anders, maar niemand associeert log nog met
snelheidsmeter, op een schip is het logboek ook meer een scheepsjournaal
(waar dus alles in staat, niet alleen snelheden).
Ik vind de vertaling van 'log' met 'log' prima. Eventueel kan het wat
mij betreft logbestand worden, in welk geval het natuurlijk _het_
logbestand is.

grtjs Tim