Re: hogyan kezdjek neki a debiannak?

Hi!

Sorry for the hungarian post.

On Thu, 22 Feb 2001, Cseh Tamás wrote:

> Sajnos nem tudok angolul és még program nyelveket sem

A programnyelvek nem szamitanak, de sajnos angol tudas az jo lenne. Foleg,
mivel ez egy angol nyelvu levlista, es csak a veletlennek koszonheto, hogy
most magyar nyelvu valaszt kapsz.

> De most ugy vagyok a Debiannal mint annak idején a dosal,
> hogy semmit sem tudok róla.
> Nem tudom mi kell hozzá?
> Kell e a Linux?

A Debian az egy Linux verzio. Mivel a Linux teljesen szabad, ami alatt azt
kell erteni, hogy a programok forraskodja is szabadon modosithato, ezert
nagyon sokan cegek es szervezetek osszealllitanak sajat verziot. Ugy
mondjak, hogy ezek a Linux disztribucioi. Szoval nem kell a Debianhoz
Linux, mert az maga egy Linux.

> Kell e ismernem a linux parancsokat hozzá?
> Esetleg vegyek egy linuxos tankönyvet és tanuljam meg, és

Parancsokat nem art ismerni, konyvet is vehetsz, de legjobb mod a
tanulasra a probalkozas.

> Vagy elfut a gépemen(van egy dosos partícióm és egy wines
> paricióm)?

Milyen geped van? Processzor, memoria, merevlemez, grafikus kartya?

> Mit kell letöltenem hozzá hogy használni tudjam?

Letoltest nem ajanlom, hacsak nincs valami szupergyors es olcso internet
kapcsolatod. Nekem a Debian 2.2 van meg, az a teljes verzioban 4db CD
lemez.

> Használható e alatta X windows system?(sajnos nagyon sok

Termeszetesen igen, az X window resze szinte minden Linux disztribucionak.

> olyan program van ami csak win alatt fut és nekem nagy
> szükségem lenne rá)

De azok Windows alatt futnak, es nem X window alatt. A ketto nem ugyanaz.
(szerencsere). A Linux mellett megtarthatod a regi windowst is, es
bootolaskor eldontheted, hogy melyiket akarod hasznalni. De azt ajanlom,
hogy nezz korul, nem tudod-e a windows-os programokat kivaltani masikkal a
Linux vilagbol. Ra fogsz jonni, hogy minel jobban belemelegedsz a Linuxba,
annal kevesebbszer kell majd windowst bootolnod.

> Ésa mi a legfontosabb amit sajnos nem tudok:
> A linux ingyenes e?(azok a linuxok amik már felhasználóknak
> vannak és nem a fejlesztőknek)

Termeszetesen igen. A Linux nem kiprobalasra szant, reszlegesen mukodo
lebutitott ingyenes program, hanem teljes erteku, a windowsnal sokkal
stabilabb oprendszer.

> És hol találom meg azokat a programokat amik kellenek hozzá?
> Most még van internet hozzá férésem de lehet hogy jövő
> hónapban már nem lesz.

Keves olyan program van, amire az embernek szuksege volna, es nincs benne
a 4CD-s alap disztribucioban, ha megis kellen valami, akkor az
internetrol, vagy ujsagok CD mellekleterol beszerezheto.

Sok sikert, es kitartast a linuxhoz.

--Tibi

e-mail: papt@edasz.hu
jabber: papt@jabber.com