hogyan kezdjek neki a debiannak?

Helló
Nos annyit elmondanék magamról hogy használok dos-t is és
sajnos win-t is.
Mind két rendszert elég jól ismerem.(már a hátam mögött van
legalább 15 win95 és 15-20 win98 telepítés, Dos-t nem
telepítettem annyiszor mert az nem hal meg minden kis
problémánál, de ezzel is elég jól megismerkedtem).
Sajnos nem tudok angolul és még program nyelveket sem
ismerek.(de ami késeik az nem mulik)
De most ugy vagyok a Debiannal mint annak idején a dosal,
hogy semmit sem tudok róla.
Nem tudom mi kell hozzá?
Kell e a Linux?
Kell e ismernem a linux parancsokat hozzá?
Esetleg vegyek egy linuxos tankönyvet és tanuljam meg, és
majd csak ez után próbálkozzak a Debiánnal?
Vagy elfut a gépemen(van egy dosos partícióm és egy wines
paricióm)?
Mit kell letöltenem hozzá hogy használni tudjam?
Használható e alatta X windows system?(sajnos nagyon sok
olyan program van ami csak win alatt fut és nekem nagy
szükségem lenne rá)
Ésa mi a legfontosabb amit sajnos nem tudok:
A linux ingyenes e?(azok a linuxok amik már felhasználóknak
vannak és nem a fejlesztőknek)
És hol találom meg azokat a programokat amik kellenek hozzá?
Most még van internet hozzá férésem de lehet hogy jövő
hónapban már nem lesz.
Egyenlőre ennyi is elég mert nem szeretném rabolni az
idődet.
Válaszodat előre is köszönöm.
Tamás