RE: Debian Macerası

Cevaplarınız ve ilginiz için teşekkür ederim. Cevaplarınıza kısa kısa
anladığım ölçüde karşılık yazacağım.

-----Original Message-----
From: Arda Çetin [mailto:arda@pardusman.org]
Sent: Monday, June 12, 2006 12:20 PM
To: debian-user-turkish@lists.debian.org
Cc: Eren Mustafa KESDi
Subject: Re: Debian Macerası

Merhaba,

Pazartesi 12 Haziran 2006 11:58 tarihinde, Eren Mustafa KESDi şunları
yazmıştı:

> Evde Pentium 200MMX bir makinem var ve server olarak kullanmak ve Linux
> bilgimi test ederek kendimi geliştirmek için yeterli olduğunu düşündüm.
> Zaten X de kullanmayacağım. Debian kurdum ve uzun süre ara verdiğim
> Linux'ün ne kadar ilerlediğini görüp sevindim. Ama ilk kurulumda bile
> bugların çok olması beni şaşırttı.

] Bug dediklerinizi _tam olarak_ belirtmelisiniz. Zira "Çalışmadı, olmadı,
] açılmadı" gibi terimler bu taraftan bakıldığı zaman anlamsız kalıyor.

Çalışmadı demek anlamsız kalıyor olabilir ama default ayarlar ile
çalışmaması ve benim manuel olarak sistemde bir şeyleri düzeltmemi beklemesi
bug sayılır bence.

> Gördüğüm bug lar:
> Debian DHCP den IP alamıyor. Ben de napalım el ile verelim dedim, yazdık
> manuel IP leri.

] Debian DHCP'den IP alıyor. Kurulum sırasında otomatik ip al demeniz ya da
] kurulum sonrasında "dhcpcd" komutunu vermeniz yeterli.

IP alma sorununa gelince kurulumda IP yi otomatik al i seçince ya da network
ayarlarında manuel olarak DHCP den IP alması gerektiğini söyleyince IP
almıyor. Name serverları da bulamıyor. Neyse bu kısım çok da önemli değil,
manuel yaparız. Kullanıcı hatası falan değil. Belki sizin kadar profesyonel
bir Linux kullanıcısı olmasam da çok araştırıp okuyarak bir şeyler yapmaya
çalıştığım için çok cahil olduğumu sanmıyorum.

> Sonra baktım internete de çıkamıyor.  Name server ı da manuel girmek
> gerekiyor tabi ki. Ama bu da yetmiyor. Çünkü nedense resolve.conf
dosyasını
> bozuyor debian, anlamadığım sebepten.

] "Bozuyor" derken dosyayı mı siliyor, farklı nameserver'lar mı yazıyor?

resolve.conf u bozuyor demekten kastım, dosya içinde standart dışı bir sürü
log cümlelerine benzeyen yazılar ekliyor ve el ile yazılan tanımlamaları da
(nameserver IP lerini) silip modemin IP sini (ağ geçidini) name server
olarak yazıyor. Dosyanın içine bakınca log dosyası mı config dosyası mı
anlaşılmaz hale geliyor. Bunları el ile düzeltince çalışıyor ama dosyayı
kilitlemediğimde tekrar bozuyor.

> Neyse bu arada sistemi kapatmak istediğimde halt ya da poweroff komutarını
> verdiğim halde sistem kendini kapatamıyordu. Bunu çözemedik.

] Kapatmadığı zaman ne hatası veriyor peki?
] (MMX'lerde genelde sistemi kapattıktan sonra ayrıca kasanın tuşundan da
] kapatmanız gerekmektedir..)

Kapatmadığı zaman bir hata vermiyor. Shuting down ya da benzer bir mesaj
verip kalıyor. Mesajı tam hatırlamıyorum. Dediğim gibi başka linuxlerde
denediğimde sistem düzgün kapanıyor. Ayrıca daha üst konfigurasyonda celeron
500 bir sistemde de burada anlattığım hataların tümü ile karşılaştım. Belki
benim ADSL modemimde sorun vardır diyecem ama aynı modemin arkasında XP
makine var hiçbir sorun yok ve dediğim gibi damn Linux'de de sorun yok.
Hatta modem içine telnet çektiğimde gördüm ki orada da Linux var. :)

> Sonra bunun etkisi midir nedir etherconf ve proftpd çalışmamaya
> başladı. Kaldırdık yeniden kurduk olmadı.

] Windows mantığıyla yeniden kur-kaldır demeniz hiç bir işe yaramaz elbette.
] Ayrıca uygulamalar kendi kendine çalışmamaya başlamazlar, çalışmadıkları
] zaman
] da kullanıcıya şu yüzden çalışmıyorum diye belirtirler.

Uygulamaların hatalarına bakmıştım, ama bana pek ışık tutacak açıklama
yazmıyordu. Sistemi sildiğim için logları tam olarak yazmam mümkün değil.
Hafta sonu vakit ayırıp yeniden kurarsam oluşan sorunları buraya yazarım.

> Bu hafta bu sorunları çözebilirsem belki debian ya da ubuntu ile devam
> edebilirim. Bayağı alıştım ve seviyorum nedense yine de. Ama bir yandan da
> beni üzmeyecek yeni bir dağıtım arıyorum. Öncelikle SUSE yi denemeyi
> düşünüyorum. Ondan da verim alamaz isem sanırım slackware i deneyecem.
> Fedora yı en son denerim heralde.

MMX üzerinde OpenSUSE ve Fedora ile yeterli verim alabileceğinizi
sanmıyorum.
Yine de bir deneyin..

> Bir yandan da kendime bir söylemeden yapamıyorum. Microsoft ürünlerini
> yerden yere vurmamıza rağmen henüz Linux de adam olabilmiş değil.
> bilgi işlemci olmayı, bir şey bilmeyen son kullanıcının bile başı bu kadar
> ağrımıyor. Ama Linux ü yine de seviyoruz, çünkü hep zayıfın, mazlumun
> yanında olmuş bir milletiz. Hep arabesk takılmışız, zengin microsoftun
> ekmeğine yağ sürmektense fakirin ekmeği olan Linux'ü seçip, (Bkz:Linux,
> poor man's bread) microsoftun artık 2 kere next ile yaptığı
> konfigurasyonları, conf dosyası editleyerek yapıp, çalışınca da
sevinmişiz.

:))

> Bu sorunlar yavaş yavaş çözülecek. Linux ile uğraşan insanlar para
kazanmaya
> başladıkça, devlet destekleri ve büyük firma destekleri geldikçe,

] Linux ile uğraşıp para kazanan bir çok insan ve firma var zaten.
] Sanırım bazı şeylerin farkında değilsiniz, işe biraz günlük gazete[1]
] okumakla
] başlamanızı öneririm.

Konuyu bu tartışmaya çekmek istemiyorum. Gazete ve dergi okuduğum gibi,
piyasada yayınlanmış bütün Linux dergileri de elimde mevcut. Sizin çevreniz
belki işiniz itibari ile Linux üzerinden para kazanan firmalardan oluşuyor
olabilir. Hatta Linux üzerinden para kazanan firmaların %90 ını tanıyor
olabilirsiniz. Ama bu firmalar oransal olarak çok az. Belki %1 in de
altında. Bilgisayar kullanıp da Microsoft ürünlerini hiç kullanmamış birini
bulmanız çok zor. Ama bir çoğu linuxden habersiz ya da kullanmamış durumda.
Okullarda para ile satılan bir ticari programın kullanımı bilgisayar dersi
olarak veriyor ve "bilgisayar kullanabiliyor musun ?" sorusunda kastedilen
genelde Microsoft ürünleri oluyor. Bunları tabi ki desteklemiyoruz.

Umarım Linux üzerinden para kazanan daha çok firma ve kişi olur. Linuxü
destekleyen daha çok kurum ve devlet olur. Bu sayede daha güçlenir. Biz de
linuxü kurarken ya da basit işlemler yaparken ortaya çıkan sorunlarla
uğraşmayız da burada daha profesyonel konular üzerinde fikir alışverişi
yaparız. Bir yazılımı kullanmak ne kadar zor ise o kadar kalitelidir
denemez. Bence kaliteli yazılımlar, kullanılması ve anlaşılması kolay
olanlardır.

[1] http://www.pardus.org.tr/basin/index.html

Bu arada pardus ekibindesiniz sanırım. Pardusu da destekliyoruz, çevremde
birçok kişiye cdsini dağıttım. İnşallah son kullanıcının Linux ile
kucaklaşmasına büyük katkısı olacaktır. 1.1 sürümünde biraz daha hızlı
çalışmasını umuyoruz.

--
Arda Çetin <arda [at] pardusman.org>
http://arda.pardusman.org

Talk is cheap, show me the code. ~ Linus Torvalds
"Mony Talk, Bullshit Walk - Anonymous" sözüne cevap heralde Torwalds'ın
söylediği :)

Sistemi tekrar kurduğumda buradan kontrol edelim sorunlar nedir deyip de,
vakti olup incelemek isteyen olursa bir shell hesabı ile root şifresini
gönderebilirim.

İlginiz için tekrar teşekkürler.