Debian Macerası

Çabuk mu bıkıyorum bilmiyorum ama bu debian’ı çok sevmeme rağmen ufak tefek gibi görünen ama hala çözülemeyen bug ları yüzünden başka bir dağıtım aramaya başladım.

Evde Pentium 200MMX bir makinem var ve server olarak kullanmak ve Linux bilgimi test ederek kendimi geliştirmek için yeterli olduğunu düşündüm. Zaten X de kullanmayacağım. Debian kurdum ve uzun süre ara verdiğim Linux’ün ne kadar ilerlediğini görüp sevindim. Ama ilk kurulumda bile bugların çok olması beni şaşırttı.

Evde ADSL modem olarak MINTON MDSL-211 dsl modem kullanıyorum.

Gördüğüm bug lar:

Debian DHCP den IP alamıyor. Ben de napalım el ile verelim dedim, yazdık manuel IP leri.

Sonra baktım internete de çıkamıyor.  Name server ı da manuel girmek gerekiyor tabi ki. Ama bu da yetmiyor. Çünkü nedense resolve.conf dosyasını bozuyor debian, anlamadığım sebepten. Ee napacaz araştırdık chattr +i resolve.conf diyerek dosyaya müdahaleyi engelledik.

Neyse bu arada sistemi kapatmak istediğimde halt ya da poweroff komutarını verdiğim halde sistem kendini kapatamıyordu. Bunu çözemedik. Gerçi diğelerini de çözememiştik geçici önlemlerle çalışmasını sağlamıştık :).

Sonra serverlarımızı kurduk güzel çalıştı. Apt-get i de çok beğendim “apt-get install proftpd” deyince kuruveriyordu :)

Bi süre sonra işletim sistemini bir upgrade edeyim artık bu sorunlar düzelmiştir dedim. Bir sürü paket güncellemesi çıkmış. Güncelleyiverdik. Güncelledik ya belki buglar düzelmiştir diye resolve.conf u tekrar serbest bıraktık. Artık kendi kendini bozmaz heralde diye. Ama gene bozdu demek güncellemelerde bu konulara inmemişler. Geri sabitledik bozulan ayarları düzeltip. Sonra bunun etkisi midir nedir etherconf  ve proftpd çalışmamaya başladı. Kaldırdık yeniden kurduk olmadı. Proftpd olmasin madem başka ftp kuralım dedik ws-ftpd, wuftpd gibi bir kaç ftp kurduk gene çalışmadı. (Bunlar 2 güne yakın uğraşma ile düzeltilemedi)

O sinir ile belki ubuntu kurarsak sevdiğimiz yapıyı kullanıp, bazı buglardan da temizlenmiş bir linuxumuz olur dedim ve ubuntu server kurdum. EE nooldu dersiniz ? :) hiç açılmadı. Her açılmaya çalışışında reboot ediyor. Bi kaç kere farklı kurulum seçenekleri ile denememe rağmen değişiklik yok.

Bu arada DAMN Linux denilen cd den boot eden bi Linux ile açtım makineyi. Direk DHCP den IP yi aldı, name server ları buldu, internete bağlandı. Hatta X arabirimi bile açıldı bu yetersiz donanımla. Web’de gezdim. PC yi kapat deyince de kapatıverdi. Demek sorunlar dağıtımdan kaynaklanıyor.

Bu hafta bu sorunları çözebilirsem belki debian ya da ubuntu ile devam edebilirim. Bayağı alıştım ve seviyorum nedense yine de. Ama bir yandan da beni üzmeyecek yeni bir dağıtım arıyorum. Öncelikle SUSE yi denemeyi düşünüyorum. Ondan da verim alamaz isem sanırım slackware i deneyecem. Fedora en son denerim heralde.

Bir yandan da kendime bir söylemeden yapamıyorum. Microsoft ürünlerini yerden yere vurmamıza rağmen henüz Linux de adam olabilmiş değil. Bırakın bilgi işlemci olmayı, bir şey bilmeyen son kullanıcının bile başı bu kadar ağrımıyor. Ama Linux ü yine de seviyoruz, çünkü hep zayıfın, mazlumun yanında olmuş bir milletiz. Hep arabesk takılmışız, zengin microsoftun ekmeğine yağ sürmektense fakirin ekmeği olan Linux’ü seçip, (Bkz:Linux, poor man’s bread) microsoftun artık 2 kere next ile yaptığı konfigurasyonları, conf dosyası editleyerek yapıp, çalışınca da sevinmişiz. XP ile mükemmel çalışan bir konfigurasyonda Xwindows u 800x600 ün en düşük renk desteği ve en düşük ekran frekansı ile çalıştırıp seviniyoruz. Bu sorunlar yavaş yavaş çözülecek. Linux ile uğraşan insanlar para kazanmaya başladıkça, devlet destekleri ve büyük firma destekleri geldikçe, her dağıtım farklı yerlere çekmeyi bırakıp, ortak karar verecek organizasyonlar kuruldukça bu sorunlar düzelir inancındayım. Bu son paragrafı öylesine yazdım, bir tartışma başlatmak amacında değilim.

Herkese hayırlı günler dilerim.