Re: performance

Merhabalar,
Linux e alaycı bir tavırla yaklaşan bir arkadaşın "gerçek zamanlı"
("real time") sistemlerden bahsettiğini sanmıyorum. Genel sistem
başarımından (performansından) bahsediyor olsa gerek kendisi.

Bu konuda Linux ün her zamanki gibi ayar sorunları olabiliyor bazen.
Şöyle bir gerçek var, birçok bilgisayar, özellikle benim şuanda
kullandığım dizüstü bilgisayarlar, "designed for win$" (win$ için
tasarlanmış) etiketi ile geliyor. Bu etiketin reklamdan bir adım fazla
bir anlamı var. Bu etiket aracılığı ile bilgisayarı yapan firma bize
diyor ki, bu bilgisayarın içerdiği donanımın win$ için sürücüleri var,
biz yazdık, bulduk ettik, denedik çalışıyor, bunun dışını bilmeyiz biz.
(Bu yüzden win$ değil de linux ile gelen disüstüleri tercih etmek diye
bir durum düşünce oluşabilir tabiki)

Durum buyken, bazı durumlarda bilgisayardaki donanımın win$ deki
başarımı yakalayabilmesi için bazı ayarlar gerekebiliyor. Bu ayarların
miktarı zaman geçtikçe (Linux ün donanım sürücüleri miktar ve özellik
olarak geliştikçe ve donanım tasarımları standartlaştıkça) azalıyor
tabiki. Ama mesela bir ay kadar önce farkettim ki, bikaç yıldır sabit
diskimi Linux altında en yüksek başarımı ile kullanmıyormuşum. Nedense
(bilgisayar 3 yaşında olduğu için olabilir) Sarge udma (ve birkaç diğer)
ayarları en yükseklerine ayarlamamış, ben onları elle ayarlayınca
sistemde gözle görülür bir rahatlama oldu. Ama hala görüntü yongası için
bir sürücü edinmiş değilim, muhtemelen ati hiç bi zaman çıkarmıycak bu
sürücüyü. Bu noktada iş politikaya girdiği için, teknik bir anlamda
üstünde düşünmeye gerek yok.

Bir de arkadaşın yüklediği mandrake nin sürümü de önemli, eğer eski ise,
sürücüleri ve donanım algılama sistemleri var olan donanımları hepten
tam algılamıyor olabilir.

Sonuçta şunu demek uygun olur sanırım. Bilgisayarları ile uğraşmadan
sadece oyun amaçlı kullanmak isteyenler için win$ hala daha uygun bir
seçenek, aslında ps2, xbox daha da uygun seçenekler.

Linux, bilgisayarında oyun dışında çalışmalarda bulunan (grafik tasarım
hariç, zira flash, photoshop gibi grafik programları hala anladığım
kadarıyla politik sebeplerle sadece win$ de bulunmaktalar) ve/veya
bilgisayarlarının nasıl çalıştığını anlamak isteyen, konu hakkında bilgi
edinmek isteyen, daha güvenli, kararlı ve özgür bir sistem sahibi olmak
için birkaç ayar yapmayı göze almış kişilere, şu aşamada daha çok, hitap
ediyor.

Can Kavaklıoğlu

emrullah ozalp şöyle yazmıştı: