Re: İnsanın kişiliğini bulması gibi birşey LINUX...

Alper KANAT wrote:
Merhaba.. Bildiğim kadarıyla cevap vermeye çalışacağım..

Haldun Nalbantoglu wrote:

Yaptığım araştırmalar sonucu en yüksek kullanıcı kitlesi debian olarak
tanımlanıyor.Gerçek şu ki sorunlarımda en kısa zamanda yanıtlanıyor.
Gruba sormak istediğim bir kaç konu var...

1- ben dağıtım olarak debian kararı aldım. Çünkü yöneleceğim alan
C/C++.bu konuda doğru bir adım mı?

C/C++ gibi konularda hemen hemen her dağıtım eşit imkanlar sağlıyor bildiğim kadarıyla.. Fakat tercihiniz Debian ise bu konuda asla bir sıkıntı çekmezsiniz. Yani evet; doğru adım.

VIM, Emacs, gcc, gdb, vs. oldugu sürece problem yasamazsiniz ve bunlar Debian'da mevcut elbette.
(daha cicili bicili seyler de var elbet).

Debian GNU/Linux: Programcinin dostu!

2-Debian içerisine ücretli program veya kapalı kaynak program
yerleştirmiyor...doğru mu?

Doğru.. Ama isterseniz farklı APT depolarında aradığınız yazılımları bulma şansınız olabiliyor..

Debian sosyal sözlesmesi ile birebir uyumlu olmayanlar yanilmiyorsam contrib deposunda
bulunabiliyorlar. Bunun haricinde söz gelimi bir Adobe Acrobat Reader yaziliminin Linux sürümünü
gidip Adobe'nin sitesinden cekmeniz mümkün (eger Debian'daki mevcut .pdf görüntüleyicileri begenmezseniz,
ki genellikle begenirsiniz cok ekstrem durumlar haricinde).

3-C/C++ yöneleceğim için debian içerisinde veya sonradan bulunan
programların kaynak kodlarını veya nasıl yazıldıklarını inceleme
şansım varmı..Işık tutması açısından.Bu konu aslında en önemlisi.

Debian içerisine kurduğunuz yazılımları eğer Debian yollarıyla (yani hazır paket olarak APT veya DPKG ile) kurarsanız genellikle kaynak kodlarıyla gelmezler. (Kaynak kodu paketinin programla birlikte depoda bulunma durumu olabiliyor bazen.. ki bu da kernel için derleme gerekiyorsa oluyor genelde) Ancak Debian içerisinde kabul görmüş tüm yazılımlar açık kaynak kodlu, güvenilir yazılımlar... Dilerseniz, kaynak kodlarını indirip görebiliyorsunuz.

Yalnız bu yazdıklarım konusunda bir yanlış olabilir.. Çünkü APT depolarını eklerken src şeklinde kaynak depolarını da ekliyoruz. Bu nedenle APT'nin özel bir komutuyla sisteme paketin kaynak kodunun indirilmesini, hatta derlenmesini sağlayabiliyoruz galiba.. Bu konuda tam emin değilim, birileri mutlaka iyi bir cevap verecektir..

Yazilanlarda bir yanlikslik yok, yazilimlarin %99'unun kaynak kodu mevcuttur, bunlar yine apt araciligi ile
sisteme cekilebilir, incelenebilir, kaynak kodlardan derleme yapilabilir. Bu bakimdan herhangi bir sIkIntI
mevcut degil.

Debian GNU/Linux: Acik kodcunun dostu! Programcinin dostu!

4-Debian iyi bir şekilde server desteği verebilir mi?

:) Debian, tüm dünyada en kararlı dağıtım olarak bilinir. Bu nedenle sunucularda da geniş bir yelpazede kullanılıyor diye biliyorum. Fakat Red Hat sunucu piyasasına daha hakim bir dağıtım olabilir... Yine de bu Debian gerçeğini fazla değiştirmiyor.

Debian GNU/Linux 10 yili askin süredir gelistirilen bir dagitim. 1000 kadar gönüllü gelistirici var. Bu gelistiriciler
zorlu ve dikenli bir yolu asip Debian tapinagina kabul ediliyorlar. 15.000 kadar paket var. Red Hat'in yönetimini
zor ve karmasik bulan pek cok profesyonel GNU/Linux sistem yöneticisinin Debian GNU/Linux'a gectigine $ahidim.

Debian GNU/Linux stable sürüm icin otomatik upadate, güvenlik update özelligi vs. var. Yillardir var.

Debian GNU/Linux: Sistem yöneticisinin dostu!

5-sistem yönetciliğini öğrendim varsayalım...türkiyede server hizmeti
için hangi dağıtım daha fazla kullanılıyor...yada farklı bir dağıtımda
olsa geleneksel Unix kuralları ve dosya / dizin yapıları farklılık
gösteriyor mu.
Şimdilik bu sorular en fazla oranda kafamı kurcalayn konular...bu
konularda beni aydınlatabilirmisiniz.

Farklı farklı Linux dağıtımlarını kullandığınızda genelde ilk dikkatinizi çekecek şey sistemde kullanılan komutların çoğunun aynı olduğu olacaktır. Bu konuda aşırı bilgi sahibi değilim ancak dosya ve dizin yapıları genellikle sistem yöneticisine göre de değişebiliyor. Farklı dizinleri farklı yerlere bağlamak gibi, farklı dosya sistemleri (ext2-3, reiserfs vb) kullanmak gibi bir takım olaylarla karşılaşabilirsiniz.

Cok minimal degisiklikler olabilir ama temelleri iyi kavradiginiz takdirde hemen her linux ortaminda
kendinizi evinizde gibi hissedersiniz. Bu tür kaygilara karsi Linuxcularin $öyle bir cevabi var:

Filesystem Hiearchy Standard - FHS:

- http://www.debian.org/doc/packaging-manuals/fhs/
- http://www.pathname.com/fhs/

Insan destegine gelince, biraz bu grubu takip ederseniz oldukca bilgili ve yetkin kisilerin
bulundugunu göreceksiniz.

Eger bu da yetmezse uluslarasi debian listesine (ingilizce) yazabilirsiniz, günde  400-500 (bazen daha
da fazla) mesaj döner, probleminize karsilik bir anda size yardimci olamazsa uyku uyuyamayan
bazi cilgin linuxcularla karsilasabilirsiniz, korkmayin! ;-)

Tabii  Türkler de bos durmuyor, Debian'a dair güzel seyler yaziyor ve aciklama yapiyorlar:

Neden Debian:

- http://www.debian-tr.org/?q=why-debian

Umarim yardimci olabilmisizdir.

--