Re: türkçe klavye düzeni ve altgr-space

Merhaba,

* Serkan Kenar [2005-07-06 01:46:16+0300]
> Konsolda trq ve trqu düzenlerinin her ikisinde de ALTGR-SPACE karakter
> üretmiyor. trq.kmap.gz'de sizin bir TODO'nuz var X klavye düzeniyle
> uyumlu hale getirilmesiyle ilgili. Acaba neden tersi değil? Aşağıda da
> belirttiğiniz gibi bu konuda ne yazık ki bir standart yok.
[...]
> Bence konsoldaki klavye düzenine uyumlu olması gereken X. Bu nedenle,
> X'in klavye düzeninin değişmesi gerekir, ancak bu yukarıda sorduğum
> sorunun cevabına bağlı.

Ozellikle isyerinde X yukunu pek kaldiramayan eski makinelerde yogun
sekilde konsol ortaminda calisan biriyim.  Ama buna ragmen (belirli bir
tutarlilik saglanmak isteniyorsa) esas alinmasi gereken eslemin X
oldugunu dusunuyorum.  Gerekcelerim:

* console-data'nin gelistiricisi Alastair Mckinstry'den alinti:

    Apparently the X code is now modular enough that I can dynamically
    link in code to parse the X keymaps.  I intend to do this:
    - separate out the keymap parsing code from loadkeys / kbd-chooser.
      Move it into libconsole. One code base.
    - Create a wrapper to load the X keymap parsing code in the same
      way, so loadkeys can load X keymaps.
    - "Merge" the console-data and X keymaps, so that we only need one
      set eventually.

  Yani konsol eslemlerinin X klavye verilerinden turetilmesi
  dusunuluyor.  Kisa surede yapabilirler mi emin degilim ama.

* Genele bakildiginda, kullanim suresinin buyuk bolumu X oturumlarinda
  geciyor.

* Bizim gibi konsol insanlari basinin caresine bakabilir. :-)

Tabii yanlista ittifak olmaz.  Her iki eslemde de hata varsa (X'e
oncelik vermek kaydiyla) bunlar duzeltilmeli.

> Bu konuda standartlarımızın kaynağı TSE olmalıydı. Sitesinde araştırma
> sonuçlarında "Bilgi Teknolojisi- Metin ve Büro Sistemleri ??çin Klavye
> Düzenlemeleri" başlıklı standartta bu konuyla ilgili içerik var
> sanırsam. Ama standardı satın almak gerekiyor.

TSE konusunda cok umitli degilim.  X klavyesinin Altgr/Altgr+Shift
eslemlerine girecek kadar bu islere hakim olmasini cok isterdim.
Sikinti oradan cikiyor zaten.  Yararlanabilecegimiz bir belge varsa
ogrenmek isterim yine de.

> Bu başka bir alanda tartışılması gereken bir konu olacaktır ancak, fi
> klavye düzenindeki gibi AltGr-Shift-Space'in nobreakspace,
> AltGr-Space'inse space olarak kalmasını tercih ederdim. Kendi sistemimde
> böyle ayarlamayı düşünüyorum.
[...]
> Belirsiz ve tercihe bağlı bu tip konularda X geliştiricilerine
> ulaşılması ve herkesin kendi fikrini X geliştiricilerine kabul ettirmesi
> mümkün değil. Bence bu tip konularda kararı verecek olan dağıtımlar
> olmalı, her dağıtım kendi hedef kitlesine göre tercihlerini
> belirleyebilir. Debian X'te de örneğin "fi"deki gibi bir değişiklik
> olabilir. Her iki uygulamanın da ortak bir çözümü olarak.

Ben onerdiginiz degisikligi yerinde buluyorum.  Uzerinde beraberce
tartistik ustelik.  Onemli olan da buydu.  Bu noktadan sonra -eger
"hayir bunu yapmayin, su su gerekceyle..." diyen birisi cikmazsa-
atilacak adim 'fi' klavyesindeki aciklamaya da referans vererek bu
degisiklik istegini X.org'a veya Debian'a bildirmek.  Debian'a yapilacak
(wishlist + patch) hata bildirimi 'xlibs' paketine gonderilmeli.  Boyle
bir girisimde bulunacaksaniz yardimci olmaya calisirim.

> Neyse, ben çözümümü kişisel dizinime taşıyarak standart dosyaları
> değiştirmeden sorunu halletmeyi düşünüyorum. Böylece ilerde de sorun olmaz.

Bu benim de herkese onerdigim yontem.  GNU/Linux ve BSD/*BSD'de ozel
yapilandirma uretmek "cheap" bir islemdir.  Ev dizinim bu tur ayarlarla
dolu.  Yeri gelmisken soyleyeyim.  Debian'da XKB dosyalarini da iceren
/etc/X11 dizinindeki dosyalar "conffile" olarak isaretlenmistir.  Yani
bir yukseltme isleminde _degistirmis_ oldugunuz dosyalar ontanimli
olarak korunur.  Ama bu ozelligi mevcut bir "site policy"ye uygun olarak
sistem genelinde yapilan ozel yapilandirmalar icin tercih etmekte yarar
var.  Kisisel yapilandirmalarin ev dizininde olmasi daha guzel.