Re: Sebebsiz donma sorunu

Merhaba,

* yalçın karagöz [2005-05-29 13:57:51+0300]
[... rastgele donmalar ...]

Ben de birkac tecrubemi aktarayim.  Leadtek WinFast® Nforce2 bir anakart
vardi elimde.  Hicbirseyden cekmedim bu karttan cektigim kadar :-)
Cekirdekteki "apic" destegi etkinlestirildiginde boyle rastgele
donuyordu.  Bu Nforce + apic sorunu yeni cekirdeklerde cozuldu mu
bilmiyorum, ama hala bu makineyi "noapic nolapic" ile aciyorum.

Sonra o da yetmemeye basladi.  Makine once ikide bir reset almaya, arada
bir de acilmamaya basladi.  Actim baktim, anakarttaki kondansatorlerin
meme yaptigini tespit ettim :-)  Uc-bes tanesinin tepeleri sismis, hatta
bir tanesinde kondansatordeki elektrolitik sivinin sizdigini da
gozledim.  Bir sure idare ettim, ta ki hic acilmayincaya kadar.  Kaputu
tekrar actigimda problemli kondansatorlerin sayisinin daha da arttigini
gordum.  Ozellikle AGP yariginin kenarindakiler felaket durumdaydi.
Ozellikle isimsiz Tayvan anakartlarinda kullanilan kondansatorler
kalitesiz oluyor, Leadtek gibi ismi olan bir kart da dahi durum bazen
boyle olabilir.

Elektronik magazalarindan birine gittim, 30 civari ayni ozelliklerde
kondansator aldim (6-8 ay once oluyor bu, 10 milyon bir sey tuttu
galiba).  Sonra birkac arkadasla oturup cerrahi operasyon yaptik, ben
pek maharetli degilim bu islerde, arkadas sagolsun butun o sorunlu
kondansatorleri anakarta zarar vermeden teker teker cikarip yerine
yenilerini takti.  Bu islem cok tehlikelidir.  Ozellikle (ince bir lehim
pompasiyla) kondansatoru sokmek cok hassas bir islem, lehimlemesi o
kadar zor degil ama.  Sonucta bu makine (15-20 civari kondansator
degisikligiyle) kurtarildi, simdi tikir tikir calisiyor.  Boyle bir
operasyonu baska makinelerde de yaptik.	 Probleminizin bu oldugunu
sanmiyorum, bu tip bir olayin bilinmesinde yarar var, onun icin
aktardim.

Bir baska makine de oda sicakligi asiri arttiginda donuyordu.  O sorunu
da havalandirma ile cozduk.  Yine bir baska olay :-) AMD K6 islemcili
bir makine agir hesap yuku olan bir Perl betiginde donuyordu.  Buradan
hareketle Perl'in, islemciyi yoran cok optimize edilmis bir dil oldugu
sonucunu baskalarina anlatmayi pek severim, hic bir bilimsel temele
dayanmadan tabii :-)  (Saka bir yana, K6'lar da isi sorunlari vardir.)

Yine bir tuhaf olay: bir arkadasa Ubuntu yukluyoruz, bu bir IBM makine.
Kurulum sirasinda ve sonrasinda makine duzenli araliklardan sonra
kademeli olarak yavaslamaya basliyor.  Cikamadik isin icinden.  Sonra
arastirdik.  Artik CPU fan'i miydi, chipset fan'i miydi orasini
hatirlamiyorum, fan'lardan biri yazilimla denetleniyor ve bu islemden
sorumlu cekirdek modulu (islevselligi) calismiyor, calismayinca da
islemci "step back" yaparak hizini azaltiyor, kendisini korumak icin.

Sizin probleminiz hakkinda net bir oneri sunmam zor.  GRUB acilis
secenekleriyle oynamaniz, makineyi asgari sayida cekirdek modulu ve/veya
donanimla calistirarak problemli cekirdek modulunu/ozelligini veya
donanimini belirlemeniz lazim.