Re: debian ile ubuntu arasindaki fark [Debian vs Ubuntu]

Merhaba,

On Fri, Apr 29, 2005 at 06:00:50PM +0300, Serdar Karacay wrote:
> merhaba LinuX'cular ben şimdi artık debianı kurdum yalnız beni aşan
> durumları gördüm bende LinuX ubuntunun debianın bir alt sınıfı oldugunu
> duydum öyle mi acaba sizlerdende duyuyum dimi.kurulum nasıl yine ftp
> üzerinden mi? paket yöneticisi nasıl bakalım sizlerden gelecek cewap
> önemli....

Aslinda bu konuda daha oncede bir miktar fikir alis-verisi olmustu.
Son gunlerde Debian, Ubuntu kiyaslamasi merak edilen konulardan olmaya
basladigi icin hatirima gelen yonleriyle konuyu degerlendirmeye calisayim.

Eksik kalacak yada kisiden kisiye kismen degisebilecek gorusler olabilir.
Ama en azindan bu sekilde merak eden arkadaslarin merakini bir miktar
gidermis olalim. Ubuntu mu? Debian mi? celiskisi icerisinde olanlara
farkli bakis acilari sunmaya calisalim.

Ubuntu Debian tabanli bir dagitim. Debian'i kendisine temel
alarak yola cikmis.

Kurulum sihirbazi olarak Debian-installer kullaniliyor. Ancak
Ubuntu bu sihirbazin kendince gereksiz gordugu yada Ubuntunun
yapisi geregi ihtiyac duymadigi kisimlarini cikarmis.

Ubuntu masaustu kullanicilarini hedef alarak mumkun oldugunca
mevcut yazilimlarin en son surumlerini bulundurmaya calisiyor.

Ontanimli olarak GNOME ile geliyor. KDE icin Kubuntu mevcut.

6 ayda bir yeni surum cikararak, yukaridaki maddede sozu edilen
guncelligi surekli koruyabilmeyi hedefliyor.

Paket yonetimi Debian ile ayni (dpkg + apt-get)

Ubuntu paketleri (.deb) Debian ile %100 uyumlu degil. Paketlemede
kullandiklari yontemlerde Debian'a gore kismi farkliliklar var.

Artilari (+)
------------

Masaustu kullanimi icin cok uygun. Son kullanicinin ihtiyac
duyacagi cogu programa kolayca ulasabilmesi ve cogunun son
surumlerini bulabilmesi mumkun.

Debian depolarinda hic yer almayan yazilimlarin bir kisminin
dahi Ubuntu icin paketleri mevcut.

6 ayda bir yeni surum cikarilmasi masaustu kullanicilari icin
avantaj gibi gorunuyor.

Debian tabanli olmasi, Sarge'nin bir turlu anons edilemedigi bu
donemde Debian'inda (ozellikle Sarge surumunun) yine hatirlarda
kalmasina vesile oldu.

Ubuntu'yu deneyen birisi, bu Debian tabanli olduguna gore,
Debian'i temel alarak ortaya ciktigina ve son kullanici icinde
azimsanmayacak guzellikler sunduguna gore Debian'in kendisi
nasildir kimbilir seklindeki yaklasimlarla mutlaka Debian'ida
denemek istiyor.

Ubuntu araciligi ile Debian ile tanisan birisi, Ubuntuda gordugu
guzellikleri Debian'da nasil elde edebilirim ugrasina girip farkli
kazanimlar ve tecrubeler elde ediyor.

Linux ile ilk kez tanisacaklar icin onemli bir kapi. Zira ayni
sekilde Debian ile tanismak icin icinde onemli bir kapi.

Eksileri (-)
------------

Cok sIk araliklarla (6 ayda bir) surum cikarmasi depoda yer alan
paketlerin titizlikle kontrol edilebilmesine pek imkan saglamiyor.
Paket kararligi Debian ile kiyas edilemez.

Daha cok yeni bir dagitim. Bugun var olmasi demek cok uzun surede
var olabilecegi anlamina gelmiyor. Su anki seyri cok iyi ancak
ileride ne durumda olacagini kestirmek guc. Ornek olarak bundan
5-6 sene kadar once Stormix isimli Debian tabanli cok hos bir dagitim
vardi. O zamanlar yine masaustu kullanicilari icin cok fazla guzellik
sunuyordu. Gayet guzelde bir dagitimda. Ancak hayati cok uzun surmedi.
Bildigim kadar ile yok oldu gitti.

Su an icin yeterli sayida gelistiriciye sahip degil.

Sunucu olarak tercih edilebilir ozellikte bulmuyorum.

Sonuc (*)
-----

Debian 10 yili askin bir suredir var. Var olmayada devam edecek.

Debian gayet yeterli derecede, deneyimli, tecrubeli isinin ehli
gelistirilere sahip.

Debian temel gucunu sistematiginden aliyor. Oyle bir sistem
kurulmus durumdaki neyin ne sekilde yapilmasi gerektigi acik ve
net sekilde ortaya konulmus.

Ortaya konulan bu sisteme harfiyen riayet ediliyor.

Amac cabuk, aceleci surumler degil. Hem sunucularda hemde
masaustunde kullanilabilecek tam test edilmis kararli surumler
ortaya cikarmak.

Debian i386 harici bir cok onemli platforma destek veriyor,
vermeye de devam edecek. Debian tabanli diger dagitimlarda bu
destek sinirli.

Ubuntu'yuda diger Debian tabanli dagitimlarida destekleyelim,
koruyalim ancak o dagitimlarin temelini Debian'in bugune kadar
ortaya koydugu azmin, calismanin, degerin, alin terinin
olusturdugunu unutmayalim. Zaten o dagitimlarinda bunun farkinda
olarak Debian'a hep olumlu geri beslemeler yapacagina ve yaptigina
inaniyorum.

--
Saygilarimla,
Serdar Aytekin