yardım

Benim birkac sorum olacak. (linuxe yeniyim) .rpm dosyalarini komutla nasil aciyoruz.. su ana kadar cektigim seyleri hep apt-get ile yükledim ama bazen apt-get ile bulamadigim birseyi manuel yuklemek zorunda kaliyorum. Birde windowstaki gibi .exe olmadıgı icin bazen programları calistiramiyorum mesela slocate ile yukledigim seyi buluyorum ama dosyayi baslaticak komutu bulamiyorum. (debian sarge kullanicisiyim kernel versionumda 2.6)

Yeni baslayanlar icin icinde cok basit seylerin oldugu bi site tavsiye edebilirmisiniz? (belgeler.org'dan hicbisey anlamiyorum) mesela komutla extract nasil yapilir.. klavye tuslariyla cut,copy,paste,undo nasil yapilir.. gibi.
Tesekkurler.