Re: Ingen nätverksanslutning efter byte av moderkort

Hej Anders, tack för snabbt svar!

/etc/udev/rules.d/70-persistent-net.rules listar båda nätverkskorten, det vill säga både det som användes tidigare och det nuvarande. eth0 är dåvarande och eth1 nuvarande, vad jag kan utläsa av filen ska allting vara i sin ordning?

# PCI device 0x10ec:0x8139 (8139too)
SUBSYSTEM=="net", ACTION=="add", DRIVERS=="?*", ATTR{address}=="a0:00:00:05:c4:90", ATTR{dev_id}=="0x0", ATTR{type}=="1", KERNEL=="eth*", NAME="eth0"

# PCI device 0x1106:0x3065 (via-rhine)
SUBSYSTEM=="net", ACTION=="add", DRIVERS=="?*", ATTR{address}=="00:13:8f:11:03:eb", ATTR{dev_id}=="0x0", ATTR{type}=="1", KERNEL=="eth*", NAME="eth1"

Att köra kommandot:
#ifup eth1
är tyvärr inte möjligt just i dagsläget, inte
#ip add
heller eftersom att jag, under tiden jag väntade på svar från listan bestämde mig för att rengöra processorkylaren eftersom processorn blev för varm, när jag sedan skulle plocka bort flänsen "bröt" jag kylpastan mellan denna och processorn. Jag hade ingen tidigare erfarenhet av att varken montera eller demontera processorer, tyvärr. Jag har för mig att man bör byta pastan efter en sådan händelse, om det finns någon som kan bekräfta eller dementera det hade jag varit tacksam.

/var/log/syslog säger heller inget av värde, den listar bara försöken att erhålla en ipadress av routern och att den inte får något svar.
"No DHCPOFFERS recieved."

Med Vänlig Hälsning
Philip Lundqvist

-----Ursprungligt meddelande----- From: Anders Jackson