Ingen nätverksanslutning efter byte av moderkort

Hej allihop!

Jag har ett litet problem. Från början installerade jag Debian 6 (Squeeze) på en gammal fujitsu siemens dator. Igår fick jag för mig att byta ut alltihop utom diskarna för att snabba upp den lite grann. Sagt och gjort (hade ett gammalt moderkort med minne och nätaggregat liggandes). Nu fungerar dock inte nätverksuppkopplingen.

Moderkortet är ett AsRock P4V88+ med integrerat nätverkskort.

Jag har bytt ut eth0 mot eth1 /etc/network/interfaces eftersom detta ändrades vid bytet. eth1 har däremot status DOWN och vägrar ändra till UP då jag kör
#ifconfig eth1 up

Jag har också försökt att boota upp med installationsskivan, men moderkortet ansåg inte att den var bootbar.

Någon som har några idéer om vad som kan vara fel?

Med Vänlig Hälsning
Philip Lundqvist