Re: NAS skriv performance

Stefan Alfredsson wrote:
Mikael Rudberg wrote:
 > Jag får bra läs hastighet runt 70MB/s både över FTP och Samba. Dock så
får jag c.a. hälften på skriv (30 MB/s). Jag tycker det är rätt skapligt
men jag undrar om det är någon som har några tips för att förbättra det.

Prestanda verkar bra på nätverket och diskarna var för sig (även om
kopiering från /dev/zero är lite väl enkelt test, prova bonnie++).

Problemet är vid mottagande över nätverk och skrivande till raiden. Kanske
har det med interrupthantering att göra; när det kommer paket till
nätverkskortet generar det ett avbrott, vilket ev. ger prestandaproblem
med skrivningen.

Har du provat använda NAPI / "rx polling" ? (polla istället för interrupt)

Justerat interrupt coalescence? (fler paket per interrupt)

Ökat på sysctl'en net.core.netdev_max_backlog ?

Är det någon skillnad om du kör utan raid alls?

ethtool kan användas för att justera många parametrar för nätverkskortet,
bl.a. tcp checksum offloading och coalescence'n. Kika på det.

Mvh,
 Stefan

Hej

Jag använder den senaste drivrutinen från realtek 8.0.011-NAPI så det napi verkar stödjas, jag vet inte om man behöver göra något speciellt för att "rx polling" skall slås på
jag testade med att öka backlogen till 2500 märkte ingen märkbar skillnad
tyvärr så verkar inte realtek drivern supporta att man sättaer coalescence då jag får "unsupported" när jag försöker titta på dessa värden med ethtool jag kan inte heller sätta in ett externt nätverks kort då NAS boxen inte får plats med det.
Så jag verkar nog inte komma så värst mycket längre.

Men tack för alla tipsen det gav mig defintivt nya insikter

Mvh

/Mikael