NAS skriv performance

Hej

Jag har precis byggt en liten nas-box baserad på ett Atom 330 moderkort ( D945GCLF2). Jag kör med software raid 0 (2x500gb) med chunk sizes på 256kb. Jag har installerat Lenny i ganska minimal konfiguration (ingen X).

Jag får bra läs hastighet runt 70MB/s både över FTP och Samba. Dock så får jag c.a. hälften på skriv (30 MB/s). Jag tycker det är rätt skapligt men jag undrar om det är någon som har några tips för att förbättra det.

Jag har gjort lite tester för att försöka identifiera var flaskhalsen kan vara.

När jag kör skiv test med dd från /dev/zero till en fil så får jag ungefär 120MB/s.
I top så är inte någon av kärnorna belastad till mer än 50% när jag skriver.
I iperf så får jag 941 Mbit/s när jag testar mellan nasen och klientdatorn (åt båda riktiningarna) Jag byggde om raid disken från chunk size 64kb till 256kb (märkte ingen påtaglig skillnad)

Tacksam för förslag

/Mikael