Från: Martin Leben <martin-1234@leben.nu>
Till: debian-user-swedish <debian-user-swedish@lists.debian.org>
Skickat: onsdag 6 augusti 2008 15:32:24
Ämne: Re: Uppdatering av OpenDNS

Bengt Månsson wrote:
> Någon tipsade här om OpenDNS och jag blev nyfiken.
> Jag använder ddclient för att hålla DynDNS uppdaterat.
> Går det att få OpenDNS uppdaterat (endast) när DynDNS ändrat min ip?
> Är det någon som har en fungerande automatisk lösning?
> /Bengt

Hej Bengt,

Din DynDNS-klient ser till att DynDNS namnservrar vet vilken IP du har. När
någon frågar OpenDNS om din IP så kollar den i sin cache om den redan har din IP
och om den eventuellt lagrade IP:n inte är för gammal. Om din IP inte finns i
cachen så frågar den DynDNS vad du har för IP. I svaret får OpenDNS dessutom
reda på hur länge dom får cacha just din IP. Cache-tiden kallas TTL (Time To Live).

Så ... Din frågan är helt enkelt inte relevant, såvitt jag förstår.

Om du tycker att det tar för lång tid för ändringar av din IP att slå igenom får
du välja en lägre TTL hos DynDNS.

Hoppas det är lite klarare!

mvh,
/Martin Leben