Re: MacMini som Debian Server

mån 2007-08-20 klockan 19:26 +0200 skrev consiglieri:
> Hej
>

> Jag försöker hitta någon som har testat att köra en debian server på
> en macmini. Skulle gärna vilja få en kontakt och lite uppgifter om hur
> du konfigurerat det hela, särskilt som macmini bara har ett ethernet
> kort.

Kör en MacMini (Intel dual core-variant) på skrivbordet inklusive webb,
asterisk, openLdap för teständamål.

Ubuntu 7.04 (Feisty) gick att installera rakt av, däremot vad det en hel
del pyssel med Ubuntu 6.10 och Debian Etch (hack i Grub och inget ljud)

Det trickigaste var att ordna dualboot med OS/X  (Installerade först
Ubuntu, men lämnade en partiton ledig, installerade OS/X på en
USB-ansluten disk med identiskt stor partition, dd:ade över partitionen
till lokal disk.)

Placerar du minin i ett DMZ så borde du klara dig med ett ethernetkort,
vill du däremot låta minin rulla som brandvägg så blir det trickigare
men minin skiljer sig inte från vilket järn som på den fronten.

/Anders