Re: Byta locale

On Wed, Mar 14, 2007 at 12:37:59PM +0100, Marcus Better wrote:

> Är du säker på att du vill koda om filnamn? Borde de inte visas korrekt
> ändå, åtminstone om de är 8859-1?

Jag tror det... Idag ser det ut såhär:
octo@galaxy:~$ locale
LANG=
LC_CTYPE=sv_SE
LC_NUMERIC="POSIX"
LC_TIME="POSIX"
LC_COLLATE="POSIX"
LC_MONETARY="POSIX"
LC_MESSAGES="POSIX"
LC_PAPER="POSIX"
LC_NAME="POSIX"
LC_ADDRESS="POSIX"
LC_TELEPHONE="POSIX"
LC_MEASUREMENT="POSIX"
LC_IDENTIFICATION="POSIX"
LC_ALL=

Jag testade ändra locale till sv_SE.UTF-8 mha 'dpkg-reconfigure
locales', fast ändrade då samtliga locales inklusive LANG till UTF-8. Då
blev det skräp av alla ÅÄÖ i filnamnen. Åtminstone i kconsole.

//I