Re: Byta locale

On Wed, Mar 14, 2007 at 01:33:53PM +0100, Patrik Wallstrom wrote:

> Nej, tyvärr inte.
>
> Det är ett problem att man inte vet vilken teckenuppsättning som
> filnamnen i filsystemet är kodade i. Nån som vet ifall det är en
> feature som kommer att komma i något nytt filsystem för Linux? (Kan
> ju vara praktiskt som mount-option.)

Vet man inte det?
Jag har kört samma locale sedan jag installerade systemet (i princip),
men vad styr kodning av filnamn? Vilken LC_*-variabel?

Vad gäller de svenska tecken som ställer till det när jag byter till
UTF-8 så finns de bara i användarområden som hemkataloger och en disk
med mediafiler. Resten av filsystemet bör jag kunna låta vara
oförändrat.

//I