Re: Locale-problem i aptitude

Ja det var för snart ett år sedan som jag försökte få igång en sarge-dator som
min första "riktiga" Linuxinstallation. Jag kom fram till (rätt eller fel?)
att många paket var litet sådär mer eller mindre bra UTF8-anpassade, och att
det kanske skulle föra för långt för en nybörjare att fixa allt. Att byta
till ISO i en i grunden UTF-konfigurerad burk tyckte jag bara gjorde saken
etter värre (provade det efter alla konstens regler). Därför mitt beslut att
överge UTF-8, och att installera om från grunden (med stöd av en lista på
installerade paket!) för att få bort störande UTF-rester här och där
(alternativ: fixa alla för mig okända rc-filer o.s.v...). Och på grund av
svårigheten att hantera textfiler på Windows-datorer i nätverket, med
användbar kodning i både Linux och Windows, utan konvertering. Nu kör jag
även en etch-burk, men på den undvek jag från början UTF-8, och allt väl! Det
kanske är enklare att hantera MS-filsystem i partitioner/diskar i samma dator
även i UTF-8, i så fall för att dual-boot (som jag faktiskt aldrig har
provat) är såpass vanligt att det är bäst uttestat. Tror du på det här? Vad
för någonting kan jag ha fått om bakfoten?
Tore