Re: memory hole, 4Gb RAM, Tyan k8we

Tobias Elfström wrote:

Kul att höra av dig... vad ju ett tag sedan... Ska förresten förbi Umeå
nu till helgen, och sedan vidare ner genom landet.

> Debian SMP-kärnor ska ha HIGHMEM flaggan i sig men jag är osäker på hur
> den är satt. Kan vara att den bara har HIGMEM satt och då bara stöder
> upp till 3GB. Du gör antagligen enklast i ett kompliera en egen kärna
> och sätta CONFIG_HIGHMEM4G eller CONFIG_HIGHMEM64G.

Jag tror jag kommit på vad som händer...
Kärnan jag har har CONFIG_HIGHMEM4G=y  men BIOS flyttar en del av minnet
till att adresseras från 4Gb och uppåt pga. att enheter på moderkortet
har adresserat minnesadresserna från 4Gb och nedåt. Därför behöver jag
troligen CONFIG_HIGHMEM64G=y för att kunna använde de 4Gb RAM som jag
har. Lite krångligt blev det men det ska nog lösa sig...

Eller så kör jag 64bit system och kör "chroot jail" för att köra de
32bit applikationer jag behöver.

> Vill du göra kärnan "the debian way" för att t.ex. distribuera ut den på
> flera maskiner så är http://www.debian.org/doc/FAQ/ch-kernel.en.html
> lämplig läsning.
>
> (angånde 2.6.17 som debianpaket så kan du kolla status
> på http://packages.qa.debian.org/l/linux-latest-2.6.html )

Verkar som om SMP kommer bli standard i kerneln så SMP-packetet är påväg
bort. kommer väl troligen konfigureras vid boot.

/Samuel