memory hole, 4Gb RAM, Tyan k8we

Hejsan!

Ursäkta om jag detta inte hör hemma här på listan. Om så är fallet får
ni skälla ut mig så jag kryper in under någon sten och gömmer mig.

Uppgraderade precis min dator till 4Gb RAM och som de flesta andra
upptäckte jag att jag bara ser en del av detta. I mitt fall närmare
bestämt 2778Mb.

Jag har micklat runt med inställningarna i BIOS och enligt vad jag läst
på diverse forum ska jag om jag har en "Stepping E6" Opteron ställa den
på Auto och Hardware.

Hur jag än försäker får jag i alla fall inte mer än 2,7Gb RAM. Måste jag
byta till 64bit Debian för att kunna få mer eller är det någon som vet
hur jag ska göra?

Eller kan jag lösa det genom att kompilera en egen kernel?
Letade förresten efter en linux-image-2.6.17-k7-smp  men någon sådan
verkar inte finnas...

Ville fråga här innan jag börjar byta ut min debianpacketerade kernel
som hittills fungerat fint.

Dator:

Tyan Thunder k8we (S2895)
2x Opteron 265
8x 512MB Reg ECC RAM.
1x Western Digital Raptor 150Gb (SATA)
2x Western Digital RE2 400Gb (SATA)

Mjukvara:

Debian testing (och några packet från unstable)
Kernel: "Linux version 2.6.16-1-k7-smp (Debian 2.6.16-12)"

Tack på förhand.

/Samuel Blomqvist