Re: memory hole, 4Gb RAM, Tyan k8we

Samuel Blomqvist wrote:
> Hejsan!
>
> Ursäkta om jag detta inte hör hemma här på listan. Om så är fallet får
> ni skälla ut mig så jag kryper in under någon sten och gömmer mig.
>
> Uppgraderade precis min dator till 4Gb RAM och som de flesta andra
[snip]

Debian SMP-kärnor ska ha HIGHMEM flaggan i sig men jag är osäker på hur
den är satt. Kan vara att den bara har HIGMEM satt och då bara stöder
upp till 3GB. Du gör antagligen enklast i ett kompliera en egen kärna
och sätta CONFIG_HIGHMEM4G eller CONFIG_HIGHMEM64G.

Vill du göra kärnan "the debian way" för att t.ex. distribuera ut den på
flera maskiner så är http://www.debian.org/doc/FAQ/ch-kernel.en.html
lämplig läsning.

(angånde 2.6.17 som debianpaket så kan du kolla status
på http://packages.qa.debian.org/l/linux-latest-2.6.html )

mvh Tobias

--
Tobias Elfstrom <tobias@elfstrom.net>