Re: apt-get

On Sat, 5 Aug 2006, Tore Ericsson wrote:
Bas: synaptic  Extrapaket: dpkg -i extrapaket  Nöd: aptitude

Snippade stycket ovan men med det i åtanke och den här raden så låter det som om du använt aptitude på samma sätt som jag gjorde. Se det som en ersättare för apt-get inte som en ncurses ersättare till synaptics eller liknande x11-app. Gör du apt-get update; apt-get upgrade så kan du lika gärna (eller snarare hellre) göra aptitude update; aptitude upgrade. Aptitude håller reda på vilka paket som installerats som dependencies och vilka som är "main", det gör inte apt-get. Å andra sidan har inte aptitude moo, så man får ju fortfarande köra apt-get moo tyvärr.

P.S. Jag tror det finns konverteringsverktyg från andra pakettyper till deb
men det har jag aldrig provat

t.ex. alien. Mycket trevligt om man hittar en rpm eller råkar ha en uckig rpm-baserad maskin och vill flytta sitt deb-paket dit.

--
/brother