Re: apt-get

On Saturday 05 August 2006 23:04, Tore Ericsson wrote:

> ... och synaptic är bra, lätt att använda och tillförlitligt för
> vardagsbruk om du använder ett GUI som Gnome eller KDE! Atminstone jag
> behöver träna så mycket för att bli riktigt god vän med aptitude att jag
> numera bara ser aptitude som en nödlösning om till exempel xservern
> kraschat eller så:
>
> Bas: synaptic  Extrapaket: dpkg -i extrapaket  Nöd: aptitude

Och bara för att visa att smaken är som bekant kroppsdel så anför jag något
avvikande mening. Jag är kanske gammalmodig (haft email och internet nästan
konstant sedan -89), men jag föredrar applikationer som är lätta att köra
utan att behöva använda råttan bredvid tangentbordet, och att bli kompis med
aptitude är väl en barnlek jmfm emacs eller vi ;-)
Det är dessutom inte dumt att lätt kunna köra uppdateringar remote, eller när
man lagat sönder sin X.

Bas: aptitude Extrapaket: wajig  (eller dpkg -i) Nöd: apt-get/apt-cache/dpkg

wajig är en wrapper runt dpkg/apt-get/apt-cache så att man aldrig behöver
fundera på vilken av dessa man behöver för stunden.

> P.S. Jag tror det finns konverteringsverktyg från andra pakettyper till deb
> men det har jag aldrig provat

alien konverterar rpm -> deb
Har funkat utmärkt vid de tillfällen jag testat.

/Anders

--
Anders Nilsson <anders@angsro14.se>
Ängsrovägen 14, SE-218 31 Bunkeflostrand Sweden