Re: apt-get

> -via nätet: aptitude (om det är terminal iaf)

... och synaptic är bra, lätt att använda och tillförlitligt för vardagsbruk
om du använder ett GUI som Gnome eller KDE! Atminstone jag behöver träna så
mycket för att bli riktigt god vän med aptitude att jag numera bara ser
aptitude som en nödlösning om till exempel xservern kraschat eller så:

Bas: synaptic  Extrapaket: dpkg -i extrapaket  Nöd: aptitude

Noterat: synaptic och aptitude och alla de använda verktygen är helt
kompatibla och "håller reda på varandra" genom att allting hanteras i den
gemensamma debianprogramdatabasen. Försök aldrig lura den, kan vara
livsfarligt om man inte kan allt om hur allt fungerar.

Tore

P.S. Jag tror det finns konverteringsverktyg från andra pakettyper till deb
men det har jag aldrig provat