Re: Automatiskt skapa hemkataloger för inloggningar via LDAP

On 2005-11-12, 15:27, Daniel Nylander wrote:

> Vad som borde passa fint (men tyvärr kostar lite) är att sätta upp en
> smartkortsläsare på varje arbetsstation. Som inloggning använder man ett
> smartkort med en PGP-nyckel på.  Det finns tydligen en PAM-modul för
> detta. Håller själv på att labbar med detta.

Ja, det hade iofs varit trevligt, fast jag tror att det är mindre intressant
om inte hela högskolan använder det systemet. Tyvärr är inte alla datorer
Debianbaserade (än ;-) ).

En annan "cool" möjlighet, knappast lika säker, vore att logga in med en
usb-nyckel, borde gå att ordna med existerande teknik.

> Har ni användare som kör Debian på svenska? Jobbar själv en hel del med
> översättning

Inte vad jag vet, ännu åtminstone.

// Simon