Re: Shell som tar emot negativt exit status

> Hej.
>
> Har ett underligt problem som jag har försökt att hitta svaret på Internet
> men har inte kunna komma på något sätt ännu.
>
> Skriptet som körs startar ett C-Program som avslutas med exit -1.
>
> När sedan skriptet försöker att skriva ut exit statusen från a.out så blir
> det 255. Här nedan visar jag hur skriptet ser ut.
> Är det någon som vet om det går att hämta ut exit status som är negativt i
> shellskript. Har även provat med bash.
>
> /Simon

exit(2) levererar bara sista byten i returvärdet och -1 & 0377 == 255.

  $ man exit 2>/dev/null | col -b | grep -A2 ^DESCRIP
  DESCRIPTION
	 The exit() function causes normal program termination and the the value
	 of status & 0377 is returned to the parent (see  wait(2)).   All  func-

Hälsningar,
/Karl

Karl Hammar                    Aspö Data               karl@aspodata.se
Lilla Aspö 2340                                                 Nätverk
S-742 94 Östhammar            0173 140 57            Datorer/Utrustning
Sverige                      070 511 97 84        Linux/Unix konsulting