Skumt beteende med nätverkstrafik

Hejsan!

Har under en längre tid upplevt att surfandet med Firefox
och skickandet av mail med Thunderbird uppför sig konstigt.

Jag har kollat med ifconfig att inga paket går förlorade
men ändå så händer det ofta att om jag exempelvis ska ladda
en sida i Firefox så händer det inget. Den fastnar liksom
på "Connecting..." och om jag då avbryter och försöker igen
så funkar det ofta bättre. Samma när jag ska skicka iväg
epost. Den fastnar på "Connecting..." och fungerar ofta
bättre efter ett nytt försök.

Att ifconfig inte rapporterar några tappade paket kan ju
bero på att de tappas innan de kommer ens så långt?

Någon som känner igen beteendet och har någon idé?

Mvh Peter