Re: Automatiskt skapa hemkataloger för inloggningar via LDAP

On Tue, 2005-08-02 at 10:53 +0200, Simon Kagstrom wrote:
> Hej!
>
> Vi haller pa att planera ett litet Debianlabb har pa hogskolan, och jag
> funderar lite over inloggningssystemet.
>
> Det kommer att vara mojligt for oss att anvanda LDAP-baserad inloggning pa
> skolans system, men vi har tyvarr inte mojlighet att montera studenternas
> hemkataloger utan tankte satta upp en egen NFS-server for dem. Hur som helst
> undrar jag om det inte blir problem med hemkataloger som inte finns i det
> fallet.
>
> Sag att t ex "kalle" loggar in for forsta gangen, vilket ar mojligt eftersom
> [...]

Jag googlade lite, och det ni verkar behöva är att lägga in följande
i /etc/pam.d/login:
session required pam_mkhomedir.so skel=/etc/skel/ umask=0077

http://publib-b.boulder.ibm.com/Redbooks.nsf/RedbookAbstracts/tips0410.html?Open

Vad kör servern ni autenticerar mot? Om det är AD så kanske följande
länk är till hjälp.

http://www.oo-services.com/en/articles/sso.html

Eller den här:
http://www.metaconsultancy.com/whitepapers/ldap-linux.htm