Underligt bootproblem

Title: Meddelande
Hej

Jag använder Sarge, med en 2.6.9 kärna, på en 4 diskars SATA maskin (HP ml110). Den har varit kanonbra i 7 månader men efter en vanlig omstart (servarna startas om varje månad) så började den bete sig väldigt underligt i bootprocesses.

Bootpartitionen finns på /dev/sda, som har varit en linux software raid1, men jag bytte den andra disken och har inte resynkat den så den är i en bruten spegel.

Jag får felet (AddrMarkNotFound) och systemet låser sig (ata1: timeout) före den ens har monterat systemet. Först trodde jag att det var en kraschad disk, men när jag lyfte ur disken ur maskien och satte in den i en annan satabaserad maskin, så bootade den fint, så jag bytte ut controllerkortet (promise fasttrack sx4). samma resultat, MB, samma sak och SCSI kortet (adaptec baserat). Men nu är jag fast i ett lotteri där maskinen bootar då och då, ungefär var 2-4 gång.

Jag drog förståss ut allt som kunde avvaras ur maskinen, alla pci kort och det verkar ha att göra med SCSI kortet till viss del, för att tar jag bort det går maskinen längre, med hänger sig ibland istället på "Freeing unused kernel memory"

Jag har letat och grävt för ett svar på detta, vad skall jag göra, byta SCSIkort? Kan det vara SCSIkortet som inte är kompatiblet med moderkortet fullt ut? Är det bättre att montera systemet på en IDEdisk och köra mdrun/adm senare efter booten?

Tacksam för svar
Simon