Re: Re: Undring...

Alex!
Jag sände ditt svar till mig om MinSläkt till upphovsmannen Henrik Dannberg:

27:e februari 2005, Roland Lilja:

Hej !
Jag frågade dig vid något tillfälle om MinSläkt kan köras under något Linux-OS och fick ett nekande svar. Nu har jag en dialog med en Linux-människa som svarar mig så här:

"Jag såg att du upptäckt Wine. Wine är inte fulländat, och vissa program klarar det inte. Det kan inte vara några problem att köra program med den typen av enkla gränssnitt, som finns i MinSläkt, men jag plockade hem det och testade lite snabbt, och kunde inte omedelbart få det att fungera.

Det verkar som att min version av Wine ännu inte implementerat CPVerifySignature, och detta får programmets egen integritetskontroll att tro att det är skadat, varpå det vägrar att fortsätta. Det finns dock hopp: bara några dagar efter att den version av Wine som jag använder mig av kom ut lades funktionen till.

http://msdn.microsoft.com/library/en-us/seccrypto/security/cpverifysignature.asp
http://www.winehq.com/hypermail/wine-patches/2004/12/0208.html

Med andra ord: det ser inte ut att vara helt lätt, men med en nyare version av Wine kan det vara möjligt. Som det mesta annat är det svåraste att få allt att fungera första gången, och jag kan tänka mig att även om det är tekniskt möjligt, kan du kanske behöva hjälp med att få det att fungera."

Min fråga till Dannbergs Data är nu: Skulle du kunna ha möjlighet att testa detta, för det borde väl vara en klar fördel för MinSläkt att kunna fungera med Linux ?
MVH
Roland Lilja

Jag ska i mån av tid och resurser testa detta framöver.
MVH Henrik Dannberg

Om inte han får det gjort - finns det någon som kan testa - tror du?

MVH
Roland Lilja