Re: Debian och prestanda

Hej.

"What makes Yoper so fast?":
http://www.yoper.com/forum2/index.php?showtopic=1010

> 0.) Performance patches from Con Kolivas, i686 2.6.7 kernel, reiserfs

Con Kolivas patchar är nog lite för experimentiella för att hamna i Debians
vaniljkärnor. Det hade varit trevligt om tredje part tog fram en
"desktop"-kärna om det nu är så att de faktiskt ger stora vinster.

> 1.) All original sources, minimal patches.

Det här gör Debian väldigt bra.

> 2.) Compiled with i686 against latest gcc

Varje gång någon har tagit upp det här med att kompilera för en modern CPU på
Debians brevlistor har det alltid saknats belägg för att det är värt det.
Värt att nämna är att det i Debian finns ett libc-i686-paket.

> 3.) Stripping

Det gör Debian bra redan.

> 4.) Prelinking

apt-get install prelink

I Ubuntu bygger de sina paket med några kompilator- eller länkarflaggor som
resulterar i samma effekt som prelink. Hade varit trevligt om Debian kunde
göra samma sak.

> 5.) Latest gcc and glibc and other sources

Allra senaste tycker jag låter lite farligt...
Debians toolchain är i alla fall väl beprövad.

> 6.) Keep everything only dependent to what it really needs not what
> the ./configure happens to find.

Vet inte riktigt vad jag säga här...

> 7.) Hdparm on install

Kärnan aktiverar DMA-läge om den tycker det är lämpligt...
Att trixa mer med DMA tycker i alla fall jag är för farligt.

Väntar på ett KDE 3.4 kompilator med GCC:s nya symbol visibility-stöd,

*/ Christoffer Sawicki <qerub@home.se>