Debian och prestanda

Den som söker prestanda och gillar att skruva kanske väljer Gentoo framför Debian eller debian-derivaten.

Testade yoper.org, en slimmad och optimerad Linux-distribution som kombinerar synaptic/apt och rpm. Från Nya Zeeland tror jag? Installationen gick snabbt, men boot, programstarter och upplevelsen av systemet som raskt och responsivt var ännu mer imponerande. På samma maskin som jag har Sarge och Ubuntu kunde jag konstatera att det tar 3 sekunder att starta Openoffice, < 1 att starta Mozilla. Motsvarande tider på Ubuntu/Sarge ligger på 18 respektive 7, samma maskin.

Prestandatesten iofs helt ovetenskaplig, poängen är att grabbarna hos Yoper skapar känslan av att jag fått en helt ny maskin som är mycket raskare än min gamla. Fick inte igång DRI, men glxgears pinnar på nästan i samma takt som i Ubuntu med DRI (1000 fps respektive 1500 fps, ATI Radeon 9200, Sarge: 200 fps utan DRI).

Hemligheten kan inte heller vara att programmen är kompilerade för just min hårdvara, eftersom installationen sker med binärer. Nej det måste vara andra optimeringar och tjyvknep, men det gör inget om målet är att maskinen skall *upplevas* snabb. Så det är alltså möjligt att kombinera binärpaket och standardinstallation med prestanda. När det gäller boot-tid så har även Yoper utrymme att ta igen. Klustrade Linux bootar på en eller två blinkningar, det borde våra vardagsmaskiner göra också.

Vad gör Debian eller finns det något Debian-derivat som arbetar med att optimera?

--
Hälsningar,
--

begin:vcard