Installera ljudkort + generellt drivrutiner

Jag har några frågor/funderingar angående hårdvara/drivrutiner i
Linux. Så som jag har fattat det är alla drivrutiner kompilerade med
kärnan och är inte en viss drivrutin förkompilerad måste man
kompilera om det hela för att få det att fungera. Har jag rätt? Finns
det någon material skrivet om det här ämnet?

Sen när det gäller USB, måste dessa enheter monteras (om det nu gäller
ngn form av lagringsminne) för hand eller sker det automatiskt? Jag
läste någonstans om ngt Hotplug-script men vet inget om det. Sen
undrar jag vilka device-filer som USB-enheter får.

Så den tredje, egentliga frågan: problem med ljudkortet. Jag har
2.6.8-kärnan med stöd för ALSA så jag körde alsaconf. Den hittade
kortet och ställde in allting, och det fungerade.

Sen när jag satte på datorn nästa gång så var alla inställningar och
dev-filer borta. Jag körde alsaconf igen, med samma resultat som
förut. Startade om datorn - allt borta. Och så har det varit nu under
ca 20 (minst) omstarter. Någon som har en aning om vad som kan vara
fel?

M v h / Sebastian