STUN och NAT

Hej!

Nu har jag både provat olika inställningar och googlat omkring i ett
par dagar så nu vet jag vad problemet är.
Det är just kombinationen STUN och symmetrisk NAT som är
problemet (ett ADSL-modem har till skillnad från en riktig gateway
naturligtvis bara symmetrisk NAT eftersom det är tänkt för en enda
klient per WAN-interface).

Vid symmetrisk NAT kommer routern alltså att öppna för inkommande UDP
från STUN-servern vid uppringning medan UDP-paket från SIP-servern
inte kommer igenom. Vid inkommande samtal däremot öppnar routern som
den skall.

Jag tycker det borde gå att komma runt det här systemet på något
sätt. Genom DHCP-forward borde man kunna få publika IP-adresser till
det interna LAN-et men det vill inte fungera. Men det allra enklaste
borde vara att låta bli att använda STUN och sätta upp statisk
portomlänkning i "virtual server". Frågan är om man kan få VoIP-dosan
att fatta att inte använda STUN när den inte har en publik IP-adress.

TeliaSonera kör SIP-servern M2CE från HotSip AB men på deras hemsidor
finns ingen information att hämta. VTA111-dosan kör olika
klientprogramvara under uClinux beroende på operatör.

Kanske är bäst att köpa en ny asymmetrisk NATburk för några
hundralappar (eller några tiotals euro)...

Hälsningar Carl-Fredrik
Carl-Fredrik Enell (SM2YHP / OH9GNX)

Kaanaanmaantie 6B
FIN-99600 Sodankylä
Finland
URL:	http://www.is.kiruna.se/~fredrik
Alias:	http://cfenell.doesntexist.org
Arbete: http://www.sgo.fi

pub  1024D/E3930C6C 2002-01-29 Carl-Fredrik Enell, IS (Carl-Fredrik Enell, privat) <fredrik@kyla.kiruna.se>
     Key fingerprint = 6D46 6879 5826 0219 08FC  0F5E 97FD 06D6 E393 0C6C