Re: OT: DHCP och ip-telefonadapter

Carl-Fredrik Enell wrote:

Hej!

Jag har problem med en IP-telefonadapter och googlade lite efter
lösningar. Folk på listan verkar ha haft liknande problem.

Jag har alltså en VTA-111 som är kopplad till Soneras (i Finland)
IP-telefontjänst. Tidigare satt den bakom en DLink DI-604 router och då
fungerade allting. Nu har DI-604an lagt av och jag har uppgraderat
mitt ADSL-modem till att vara NAT-router och DHCP-server.

Problemet är nu att VTA111-dosan inte får någon DHCP-adress. DHCP
funkar däremot fint när jag provar med laptoppen.  Jag kollade
inställningarna i VTA111 (som efter full reset är åtkomliga via
http://ip-adress/Conf) för att se vad som är aktiverat. Men efter
omstart försvinner de inställningarna och Conf-sidan blockeras.

Vad är fel? Hittade även sidan http://www.fuse.nu/tele2sip/VTA-111 ,
denna sida och Soneras information ger motstridiga besked om vilka
portar som skall forwardas till VTA111 men det kanske skiljer mellan
olika operatörer.

Hälsningar
Carl-Fredrik
Jag vet inte hur Soneras IP-registrar fungerar, men Asterisk (som exempelvis Rixtelecom använder) skiljer på NAT-anslutna och icke NAT-anslutna klienter. Asterisken hanterar NAT-anslutna klienter utan att du behöver peka om några portar. Däremot (tror jag) uppträder en iofs NAT-ansluten klient som icke NAT-ansluten om du pekar om portar. NAT-inställningar t göras både i klienten och hos registrar, så det går inte att ensidigt byta metod.

När jag haft problem med Rixtelecom har deras tekniker frågat mig om jag sitter bakom en symetrisk eller asymetrisk brandvägg vilket skulle ha implikationer på deras inställningar. Jag trodde jag visste en del om brandväggar men vad symetrisk/asymetrisk betyder i brandväggs väg känner jag inte till (Listan: någon?)

Tele2 kräver att brandväggen stödjer PnUP, en sorts plug-and-play för brandväggar, en metod för en extern tjänst att utifrån beordra öppning av portar på brandväggen. Funktionen uppfunnen av Microsoft och krävs för att Messenger skall fungera, bland annat D-Links brandväggar stödjer denna funktion. Kanske detta kan vara skillnaden mellan dina routrar?

BTW. PnUP anses av många som en stor säkerhetsrisk, och var huvudorsaken för mig att skifta operatör från Tele2 till Rixtelecom.

--
....''`. Anders Wallenquist, anders.wallenquist@kreawit.se
..:.:' : 013-35 29 50 0709 - 565 160

begin:vcard
fn:Anders Wallenquist
n:Wallenquist;Anders
org:Kreawit
adr;quoted-printable:;;Furugatan 4b;Link=C3=B6ping;;582 45;sweden
email;internet:anders.wallenquist@kreawit.se
title:Senior consultant
tel;work:013-352950
tel;home:013-127383