Re: Rekommenderat filsystem

> Jag har nu bestämt mig för att testa LVM som en del
> rekommenderat. Jag tänkte låta /boot och / vara
> utamför LVM för att kunna boota på annat sätt vid
> eventuellt strul.

Du behöver egentligen inte en separat /boot tycker jag.

> Nu undrar jag bara hur stora dessa
> partitioner bör vara? Hoppas inte detta mynnar ut i
> någon hetsig debatt där alla är av olika uppfattning.
> Bara på en höft räcker gott för mig.
>
> Jag hade dessutom tänkt placera /swap tillsammans
> med allt annat under LVM. Hur stor bör /swap vara
> om man som jag har 256Mbyte minne?

Det beror på hur datorn används och hur mycket diskutrymme man vill slösa med.
Jag hade personligen givit swappen typ 256 MB. Tidigare brukade man säga att
swapen skulle vara på 2*RAM, men vad jag vet är inte det aktuellt längre.

> Som filsystem tänkte jag välja ext3, främst för att
> det är bakåtkompatibelt med ext2, finns inbyggt i
> kernel 2.6 och att hastigheten inte är avgörande.
>
> Mitt utgångsbud är:
>
> /boot  /dev/hdd1  100 Mbyte ???
> /      /dev/hdd2  100 Mbyte ???
> /swap  (lvm)      256 Mbyte ???

Jag kör en /boot på 20 MB på en dator, och det räcker mer än väl. Observera
att man då *inte* vill köra ext3 (utan ext2), eftesom journalen tar en massa
plats.

/:s storlek beror helt och hållet på vilka saker du ska lägga i egna volymer
sedan. /var har en tendens att bli stor.

*/ Christoffer Sawicki <qerub@home.se>