Re: Rekommenderat filsystem

Hejsan!

Jag har nu bestämt mig för att testa LVM som en del
rekommenderat. Jag tänkte låta /boot och / vara
utamför LVM för att kunna boota på annat sätt vid
eventuellt strul. Nu undrar jag bara hur stora dessa
partitioner bör vara? Hoppas inte detta mynnar ut i
någon hetsig debatt där alla är av olika uppfattning.
Bara på en höft räcker gott för mig.

Jag hade dessutom tänkt placera /swap tillsammans
med allt annat under LVM. Hur stor bör /swap vara
om man som jag har 256Mbyte minne?

Som filsystem tänkte jag välja ext3, främst för att
det är bakåtkompatibelt med ext2, finns inbyggt i
kernel 2.6 och att hastigheten inte är avgörande.

Mitt utgångsbud är:

/boot  /dev/hdd1  100 Mbyte ???
/      /dev/hdd2  100 Mbyte ???
/swap  (lvm)      256 Mbyte ???