Re: Ati Radeon9200

On Wed, Mar 17, 2004 at 02:44 +0100, Anders Wallenquist wrote:
> Jag skulle vilja att d-i vore i klass med anaconda eller det
> Morphix/Knoppix gör, eftersom den programvaran är mer flexibel.

Och du menar att problemet är hårdvarudetekteringen? Eller är det
avsaknaden av grafiskt gränsnitt?

> Men morphix/knoppix använder också discover/hotplug och endast
> justeringar i våra vanliga deb-paket.

Fel, Knoppix använder kudzu. Knopper har hackat ett eget program som
han kallar hwsetup som använder sig av libkudzu. X-konfigurationen
skrivs med ett annat program som heter mkxf86config som jag också tror
använder sig av Redhats hårdvarudetektering. Sedan finns det ju lite
hack här och var för att få olika saker att funka.

Vad beträffar hotplug så kommer nya versionen av paketet (vet inte om
det är uppladdat än) kunna "kallplugga" PCI-kort, så att man i princip
kan ersätta discover med hotplug. Men hotplug använder sig av
hårdvarudatabasen som följer med kärnan, och jag tror inte att den är
lika bra som de databaser discover och kudzu har. Men i princip är det
ju logiskt att drivrutinsutvecklarna själva ser till att deklarera
vilka kort deras drivrutiner stöder.

--
Pelle