Re: Linux för musiker

Jag har skrivit och arrangerat kammar- och blåsorkestermusik med noteedit.
Fungerar fint. Det är inte lika "komplett" som ex. Gimp är för bilder, men
har de viktigaste, som tangentbordsbaserad inmatning, uppspelning av noter
på markörens plats, flera "röster" per stämma osv. Jag gillar att jobba
med partitur och noter, därför föredrar jag noteedit för mer MIDI-
orienterade som ex. Rosegarden. (körde rosegarden2 och Mozart för windows förr).

Själv typsättningen gör jag med lilypond. Om något behöver läggas till som
inte noteedit har stöd för (ex. vissa framförandebeteckningar) har jag
lagt in dem manuellt i .ly-filen. Om jag behöver redigera själva "musiken"
igen i noteedit har jag slagit ihop ändringarna sen med diff3 eller merge.

Enda nackdelen med noteedit är att författaren (som tidigare var riktigt
mån om sina användare) har lagt projektet åt sidan, vil väl hinna annat.
Kanske kommer noteedit-underhållet tas hand om av något annan (titta inte
på mig, jag kan inte Qp ... ;-). Annars skulle jag sätta mitt hopp till
denemo, som numera kan redigera lilypond-filer direkt.

/Per Eric
--
^): Per Eric Rosén http://rosnix.nu/~per/
/   per@rosnix.nu  GPG 7A7A BD68 ADC0 01E1 F560 79FD 33D1 1EC3 1EBB 7311