Re: ProFTPD + mod_otp (+ libpam-opie), hur gör jag ett snygg paket?

Hej

On Fri, Aug 20, 2004 at 02:47:09PM +0200, Lars Bjarby wrote:
> [...]
> .c i /contrib i källkodens rot och sedan kör configure med switchen
> "--with-modules=otp".
>
> Men hur gör jag om jag vill använda Debian-paketets källkod och få ut
> ett snyggt Debian-paket? Jag har dragit ner paketets källkod med
> "apt-get source proftpd". Nu vet jag inte riktigt vart jag skall lägga
> mod_otp.c/.h. Skall jag pilla in det i orginal-tarball:en eller skall
> jag fippla in det någonstans i debian-katalogen? (tycker det senare
> verkar mer korrekt)
>
> (klargörande; jag har alltså inte för avsikt att få in libpam-opie i

Det är precis som vilket källkodsträd som helst. Du ändrar som du
vill ha det och bygger sedan paketet med
dpkg-buildpackage -frakeroot -us -uc

Du bör nog även öka versionsnumret. Enklast med
dch -i "Dina kommentarer här."
Ändra sedan manuellt till lämpligt versionsnummer i debian/changelog
och ev utöka kommentarer, fixa epost etc.

Krångligare än så är det inte.

Det kan dock vara så att proftpd inte är i uppackat tillstånd
(utan använder någon patchmekanism) och då är det inte riktigt
lika enkelt. Detta är dock inte så vanligt. Ser du filerna som
vanligt är det inte så.

Lycka till.

Du kan även ta en titt på http://www.opal.dhs.org/docs/debian/upplysning/

// Mvh Ola