Re: Rättigheter på fat-filsystem

Pelle Nilsson <pellenilsson@fastmail.fm> wrote:
> [...]
> dmask (sätter umask för kataloger) och fmask (sätter umask för vanliga
> filer). Alltså borde jag använda något i stil med "dmask=0,fmask=111"
> eller "umask=0,fmask=111". Men vad jag än sätter dmask och fmask till
> så har de ingen som helst effekt. Det är bara umask som har
> effekt. Allstå måste jag använda "umask=111" varpå jag inte kan komma
> in i en enda katalog eftersom de saknar executable-flaggan, eller
> "umask=0", varpå jag visserligen kan använda filsystemet, men vanliga
> filer blir körbara filer. Hur löser jag detta?

Om någon missat det:
------8<------
dmask=value Set the umask applied to directories only.  The default is the
umask of the current process.  The value is given in octal. Present since
2.5.43.
fmask=value Set the umask applied to regular files only.  The default is the
umask of the current process.  The value is given in octal. Present since
2.5.43.

Själv kör jag "uid=qerub,dmask=022,fmask=133" för att bara min användare ska
ha skrivrättigheter och alla andra läsrättigheter.

*/ Christoffer Sawicki <qerub@home.se>