Re: [OT] - X kontra Aqua

Mattias Östergren wrote:

*att det inte "hänger ihop", KDE och även Gnome börjar få lite hyfs på detta nu men så ska alla applikationer byggas för något av dessa framework.

Feature, not bug. Men jäkligt störande/fult ibland. (En av anledningarna att jag gillar picoGUI)

Schysst feature år 2003...

*salladsmentaliteten, en x-server som kör en fönsterhanterare som kör ett API-framwork. Det är knixigt att få det att limma ihop snyggt tycker jag. (Nu börjar låta gnällig, men försök förstå vad jag menar istället för att hänga upp sig på orden i sig)

Server/Client är en av huvudtankarna med X.

Server/Client har väl inget med denna salladsmentalitet att göra.

Jag gillar alltså windows desktop skarpt, ett enda klippbord, högerklick för att byta upplösning/färgdjup, inga tramsiga paletter som föröker emulera fler färger än vad man har så det slutar med modern konst istället för en halvsjaskig bild. De har lyckats fint med t.ex skrivarinstallationer, ljudkortsfunktioner med mera. Dessutom går det förbaskat fort.

X har väl inget med skrivare och ljudkort att göra?

Nej, men tråden började med att jag var kär i MacOS-X och där funkar allting. Bara.

Det var med bakgrund av detta som jag blev kär när jag satt med MaxOS-X, allt hängde ihop, det fungerade och det gick grymt fort. Och så snygg den är sen. Med en riktig prompt där man då kan scripta, döda processer och allt annat som jag uppskattar. Att Apple valt att göra en helt egen fönsterhanterare istället för att porta en befintlig tolkar jag som att de helt enkelt tycker den är för dålig/ger för dålig prestanda och de om några borde väl veta hur ett GUI ska designas?

De har ju inte bara en egen fönsterhanterare. Det är ju ett helt (nåja...) nytt grafikhanteringssystem.

Japp, fingrarna gick fortare än hjärnan. Fel av mig.
Men det var ju detta tråden handlade om. Att bli av med X.    :-)

/Mattias

Trevlig helg!

Hälsningar Martin igen.
(tack för att jag får gnälla av mig)