[OT] - X kontra Aqua

Jag kan knappt hålla tätt nu:

Jag har precis fingrat på en PowerBook G4 med MacOS-X och är helt lyrisk!
Jag trivdes sådärbra med BSD-stuket men den fönsterhanteraren!

1: Ett endaste allenarådande clipboard
2: Otroligt rappt
3: Det verkar som att det fet-portas till denna plattform
4: Man kan köra ultrasunkiga X om behov finnes.

Vet någon om det kommer någon ersättare till X någon gång?
Det fanns/finns ett projet som heter "Berlin" som jag tror hade detta som mål men det verkar gått på lunch.

Pågår det fler?

Är jag kanske den enda som tycker X är kass? (Det är framför allt clipboardet jag stär mig på; det kan ju komma precis vad som helst när man klistrar in beroende på vilken religiös falang programmet man klippte i tillhör (KDE, Gnome, proprietärt...)).

Hälsningar Martin!

*sån här har jag inte känt mig sedan Voodoo-kortet kom*